guldens. Het werk moest beginnen
op 29 maart en klaar zijn op 30 juni
van hetzelfde jaar.
Van dit bouwwerk is niet alleen het
bestek bewaard gebleven maar ook de
bestektekening. Deze tekening met
bijbehorende calculatie werd ver
vaardigd door Johannis van der Schaef.
Hij vroeg daarvoor van het stadsbe
stuur een vergoeding van in totaal
zeven ducatons. Het werk was immers
wel voor honderd gulden minder aan
besteed dan 'de base wel hadden ge
docht'
In totaal werd er dus over een lengte
van 13,5 m aan het stadhuis aange
bouwd. Omdat uit de archieven blijkt
dat de hoofdwacht in deze jaren al
achter het stadhuis stond kunnen
we concluderen dat deze aanbouw op
de andere', de zuidoosthoek van het
stadhuis, tot stand kwam (afb.).
Situatie ca. 7782. 7 markt, 2 stadhuis,
3 earner en keuken, 4 hoofdwacht, 5
A 313, 6 Lange Bellinckstraat, 7 voorm.
Baudeloo, 8 A 311.
Helaas zijn er over de bouw van de
hoofdwacht zelf nog geen bijzonder
heden te vermelden.
Wat kunnen we nu te weten komen
over de woningen die verderop in
de Bellinckstraat stonden. We beper
ken ons dan tot de eerste twee wo
ningen achter de hoofdwacht zoals
die op het minuutplan uit 1832 voor
komen: de nummers A 313 en 314
(afb.). Aan de hand van de gegevens
Situatie ca. 1832. 7 markt, 2 stadhuis,
3 concertzaal1 school, 5 A 313, 6
Lange Bellinckstraat, 7 voorm. Baude
loo, 8 A 311, 9 stal van het stadhuis.
uit de bij de minuut horende 'oor
spronkelijke aanwijzende tafel' van
het kadaster, begint de speurtocht.
Met behulp van de namen van de ei
genaren (die op zeker moment uiter
aard kopers zijn geweest) is het mo
gelijk in de transportregisters de
namen van de verkopers (de vooraf
gaande eigenaren dus) op te sporen.
In het kader van dit hoofdstuk stopte
het onderzoek rond 1650.
A313
Uit de oudste transportakte, gedateerd
17 augustus 1657 leren we dat dit
huis de naam droeg 'het Meuleken'
en een 'blauw schaliedack' had. Ten
zuiden van het huis stond nog geen
bebouwing, het grensde daar aan de
'strate van den belck'. Ten westen
34