Dat waren goedkope en lichte, maar wel stevige, sloffen of pantoffels, gemaakt van oude scheepszeilen; met als zool een op maat geknipt en aangenaaid stuk rubber van ou de fietsbanden. Het dragen van zeilzokken werd in die tijd ge wenst geacht voor de (hoofdzake lijk) vrouwen en jongelui die op de uitgestrekte polderakkers tus sen de tere vlas- en uienplantjes lopend of kruipend, het opkomend onkruid moesten uitwieden. Dit werk zou met de toen, als regel, gedragen klompen nogal wat ver trappen van het gewas hebben veroorzaakt. Vlas wieën en juun wieën was in het voorjaar een ar beidsintensieve noodzakelijkheid Het gebeurde meestal met een vlassteker en of een juunschrabber als wiedgereedschap. De groepen die daarvoor werden ingezet, noem de men meestal een kroo werkvolk en ze stonden onder leiding van een kroobaas of ploegbaas. Ook werden wel zeilzokken gedragen bij het uitdunnen van de overtol lige jonge suikerbietplantjes, die op rijen waren gezaaid. Het op êên-zetten van sukerpeeën, of wel, peenverdinnen Toen in diezelfde jaren op midden Zuid-Beveland nog zeer veel aard beien geteeld werden, die dan voor al in de vakantieweken door kinde ren (in sipjes) werden geplukt, werd door de kwekers het dragen van zeilzokken aanbevolen. Dat voorkwam dan aanmerkelijk het onvoorzichtig vertrappen van vruchten en ranken van de dicht opeen groeiende planten, zoals gebeurde wanneer bij het pukken klompen werden gedragen. Opmerkingen In één van onze uitzendingen via Omroep Zeeland vertelde een dia lectspreker dat hijals hij veel at, zijn broek op de freet'aek zette; een extra sluithaak, die gebruikt werd om meer ruimte te geven. Is of was dit algemeen gebruik of meer uitzonderlijk? Wie wil ons inlichten? Mw. C. van de Guchte-Fraanje (Lwd), die spetterpap niet kent, weet wel, dat iemand in haar dorp de spetterkakke eit, als diarree hem /haar plaagt. Inzendster hoorde van haar schoon moeder altijd, als ze een extra boterham opdrong: Allee de spie kers motte 't ouwe, zei Klaosje Baljé, en ie sloeg er twêê in 'n wurvel. Het laatste deel van de zin is waarschijnlijk een plaatse lijk toevoegsel. Op soortgelijke wijze werd in menig dorp een al gemeen gebruikt gezegde gevolgd door een aanvulling waarin soms een bekende dorpsbewoner als de zegsman werd genoemd. Dhr. J. Rooze (Kod) zond ons een aantal van die zogenaamde reispreuken o.a. 't bin spiekers, die 't 'ouwe, zei d'n boer, en ie sloeg 'r drie in 'n wurvel. 't Niept'r, zei knikkerbilletje en ie stierf an staende. Probere is 't naeste, zei 't meisje en ze leerde danse achter 'n doornbos. Soort zoekt soort, zei de nikker en ie danste mee 'n moriaon. 't Is gaef, zei Simen en ie 'ieng z'n vrouwe in 'n liesje boven de vooie Ruumte verkwikt, zei d'n boer en ie gooide z'n wuuf uut bed. Langsaem an, zei Jan van de Bran- de en ie vloog deu d'n onderwegt dat 't stoof. De onderweg was de zandslag, die langs de duinen lag. Deze was bijna altijd nat, omdat het opper- water vroeger veel hoger stond en de duinen veel water afgaven. Van de Brande (zou het er één uit het patriciërsgeslacht zijn geweest?) reed dus zo hard, dat het zand droog stoof. Dhr. A.J. Smits (Svn) herinnert ons aan een veel gehoorde zegs wijze: A 't gin weer is, kom se nie. 't Mo weer weze anders gae 't nie deu. Kommende weeke 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 35