wat schade berokkenden.3 De kostbare stenen werden bewaard in de kerk van Domburg, tot een kerkbrand in 1848 de stenen gro tendeels vernielde. Gelukkig wa ren ze nog kort tevoren opnieuw en preciezer uitgetekend door de tekenaar Hooiberg en in een gede gen studie gepubliceerd. De resten kwamen terecht in het museum te Middelburg en werden daar ten slotte opnieuw geordend en be schreven door Ada Hondius-Crone. Intussen zaten de geleerden met de handen in het haar. Nog nooit eerder was er ergens ter wereld een Romeins beeld of altaar van de godin Nehalennia gevonden. Wie was deze geheimzinnige god heid? Wat betekende de vreemde naam? Wat moest men denken van de symbolen op de votiefaltaren? In het academisch jaar 1973/1974 heb ik met een groep studenten studie gemaakt van wat er geschre ven is tussen 1647 en 1720 over deze geruchtmakende archeologische vondst.1 Ik waardeer het zeer, dat een van hen, Mevrouw Kuiper, hier in ons midden is. U ziet het, ons werk van bijna twintig jaar geleden begint nu wat vrucht te dragen! Over de beelden en de symbolen werden toen al zeer zinnige din gen geschreven. Men had daarvoor tenslotte vergelijkingsmateriaal Maar die naam? De bekende geleer de Constantijn Huygens schreef al op 15 februari 1647 in een brief aan een andere geleerde: 'Sommi gen spelen met de gedachte, dat het een Nederlandse naam is, "Net hael inne" of "Nieuw hael inne". Ik denk meer aan het Griekse "To Neales", dat pas gevangen of ge zouten vis kan betekenen.'^De Leid- se hoogleraar Marcus Zuerius Boxhornius schreef snel een boek je, Bedieninge van de afgodinne Nehalennia, en stelde vast dat de naam van het Skytische of Germaan se 'Nealent'nieuw land, moest komen.® Twee andere geleerde heren gaven wat later een boekje uit, waarin beiden hun mening over de naam Nehalennia ten beste ga ven: gewoon Nederlands 'Neel hael inne' of Grieks 'Nea Helènè', nieu we maan.1® Ook waren er auteurs die het zoch ten bij het Hebreeuws of het Syrisch: 'Neharoth' of 'Nehalin', dat stromen, rivieren betekent.11 Weer anderen dachten aan Germaan se woorden als 'Nie Hel', nieuw licht, nieuwe maan, 'Nahaal', herfst, of 'Nieuwe Hal', markt plaats.12 Maar de godin gaf haar geheim niet prijs. 3. De onbekende van de Schelde Alweer lang geleden werd in Parijs eens het lichaam van een onbeken de vrouw uit de Seine opgedregd. Het gezicht was wonderlijk mooi en gaaf en er lag over het gelaat een grote waardigheid en rust. Niemand wist wie de vrouw was, maar haar prachtig gezicht inspi reerde schilders en tekenaars. Zij leeft voort in de herinnering van de Parijzenaars als 'L'inconnue de la Seine', de onbekende van de Seine. Zo hebben ook wij een beroemde 'inconnue'de onbekende van de Schelde. Het was schipper Bout van de Tholen 6 Johanna Cornelia die haar op 14 april 1970 mocht vinden. Bij het vissen haalde hij, totaal onverwacht, twee Nehalennia- altaren op. Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden werd op de hoogte gebracht en er werd beslo ten de plek systematisch te gaan bevissen. Dat gebeurde in de na zomer van 1970 en in februari 1971. Ook werden er duikers ingezet. Het resultaat van deze onderwater- archeologie was verrassend: 62 bijna complete altaren en beelden plus talloze incomplete beelden en altaren, fragmenten en tempelres- ten. Het gebeurde allemaal op 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 6