anderzijds. De Menapiërs die hier toen woonden, waren geleidelijk onder Romeinse heerschappij geko men en zij ressorteerden onder de provincie Gallia Belgica. Vooral in de periode 170-270 was het hier een welvarende streek en werd er druk gevaren en handel gedre ven. Het is in die tijd dat er twee tempels voor de godin Nehalennia werden opgericht: bij het huidige Domburg en Colijnsplaat. Nehalennia is een inheemse godin geweest, die speciaal vereerd werd door schippers en reders. Zij slo ten een soort contract met de god heid: als zij een goede reis kre gen, beloofden zij een votiefaltaar voor de godin op te richten bij een van haar tempels. Zo kwamen er de vele nu gedeeltelijk terug gevonden beelden en altaren, ge maakt van zandsteen, kalksteen of Doornikse kolenkalksteen Werden die beelden hier gemaakt, of werden ze vervaardigd op de thuisbasis van de opdrachtgevers? Omdat zoveel van deze beeldhouw werkjes identieke vormen hebben, is het beslist niet uitgesloten dat de makers ervan in deze streken woonden. De oprichters van de votiefgeschenken kwamen echter niet uit deze streken. Uit de vele inscripties kunnen wij opmaken, dat de dedicanten afkomstig waren uit het Duitse achterland, o.a. uit Keulen en Trier, uit wat we nu België noemen, uit Engeland en Frankrijk. Zij vervoerden en verhandelden bouwmaterialen, graan, olie, aardewerk, zout, wijn en vis saus. De votiefgeschenken kunnen inge deeld worden in drie categorieën: losse beelden van de godin, een voudige altaarstenen met een in scriptie en miniatuurtempeltjes met een voetstuk met opschrift en daar boven, in een overwelfde nis, de zittende of staande godin. Nehalen nia draagt een lang gewaad met Nehalennia met hond, fruitmand en schoudermanteltje. een lange mantel en daaroverheen vaak een kort schoudermanteltje. Op het hoofd heeft zij doorgaans een hoed of kapje. Omdat met na me het schoudermanteltje uniek is voor de Nehalenniabeelden, hebben we hier waarschijnlijk te maken met een uitbeelding van de toen hier inheemse kleding. Meestal zit of staat naast de go din een windhond, symbool van trouw en waakzaamheid. Of is de hond ook het symbool van het le ven na de dood, zoals de elders veel afgebeelde hellehond Cerbe rus? Ook wordt wel gedacht aan de hond als genezing brengend dier. Verder is op veel altaren 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 8