De schaapherder, groot van stuk en sterk, nam zijn mes en sneed het koord door. Het meisje stond gereed om het dode lichaam op te vangen, maar kijk: de jongeman sprong naar beneden en omhelsde zijn lief harts tochtelijk. De schaapherder ging er in paniek vandoor. 'Wat is er gebeurd,' vroeg het meisje. 'Hoe komt het toch dat ik je weer aan mijn hart kan drukken. Of droom ik misschien?' 'Nee, mijn lief, je droomt niet. Ik leef, want ik heb drie dagen en drie nachten op de schouders van Onze Lieve Vrouwe gestaan, zodat het koord mij niet kon doden.' Ze namen elkaar bij de hand en liepen zo hard ze konden terug naar de stad langs de oude heirweg, waaraan de Oostpoort lag. Toen ze door de Oost poort de stad binnenliepen begonnen de klokken van de Lieve Vrouwekerk te luiden en een menigte volk kwam toelopen op het gerucht dat de jonge man die drie dagen geleden opgehan gen was, nu vrij rondliep in de stad. Die dag was er grote vreugde en feest in de stad Ardenborch. De koopman was in alle stilte uit de stad vertrokken en werd er nooit meer teruggezien. Samen met haar geliefde beheerde de koopmansdochter het familiebezit. Ze werd moeder van een flinke zoon, die ze naar de graaf 'Gwijde' noemde. En terwijl zij huis en haard bestuurde en voor het kind zorgde, trok haar man als jonge koopman door Vlaande ren en bracht rijkdom mee uit de toen bekende landen. Vanzelfsprekend ging het mirakel van mond tot mond en nog eeuwen later werd het wonderlijk gebeuren door troubadours bezongen op markten en kermissen in Vlaanderen, zodat het verhaal tot op de dag van van daag van generatie op generatie over geleverd is. Bovenstaande is een vrije bewerking' van 'Een nieuw liedeken' ofwel 'Het lied van de Speel man van Aardenburg1. Het werd in do 17e eeuw opgetekend, toen het nog op kermissen en mark ten gezongen werd. Het originele handschrift bevindt zich in het rijksarchief in Gent. Het thema, van het lied, nl. dat iemand rust op do schouder va^ Maria, komt in heel veel ver halen in West-Europa voor. (Noot van de red: volgens de jongste weten schappelijke inzichten kan de middeleeuwse Mariaverering niet in verband worden gebracht met het beeld en de legende van Maria met de inktpot, vgl. R.M. van Heeringen en H. Ilendrikse, 'Nieuw licht op de Maria verering te Aardenburg in de Middeleeuwen', Zeeuws Tijdschrift 41(1991)3, 97-102) 1 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 19