1625 nog de verzorgde, polychrome tegels populair. Waarschijnlijk werden de kleurige vogel- en bloemtegels die we ook uit Veere kennen, in die tijd alleen nog voor het platteland gemaakt. Ze werden vaak gecombineerd in een muur gezet. Na 1675 werden ze niet meer geproduceerd. Zeeland en Zuid- Holland kenden bovendien een con stant welvaartspeil door o.a. de mee krapcultuur, zodat men zich hier gedu rende lange tijd een vrij luxe tegel kon permitteren. De Veerse tegels Drie typen werden in Veere aangetrof fen die, zoals vermeld, alternerend voorkomen. Deze zijn dan ook in de zelfde tijd te dateren. Ten eerste: polychrome bloemtegels met als hoek- motief een polychrome Bourgondische lelie. Ten tweede: polychrome dieren met de ossekop als hoekmotief. Ten derde: tweekleurige bloemen rnet osse kop Ad 1. De onderwerpen van de veel vuldig voorkomende bloemtegels zijn met name ontleend aan de in de 16e en 17e eeuw veel gelezen kruidenboe ken. De mooiste bloemtegels zijn dan ook, analoog aan deze modellen, zeer naturalistisch geschilderd. In de 16e en 17e eeuw nam de vraag naar tegels echter zo enorm toe, dat vervlakking in de hand werd gewerkt en het bloem motief veel minder natuurgetrouw werd. Dat zien we ook bij de Veerse tegels, die slordig zijn geschilderd en tijdens het bakken licht uitgelopen zijn (door te hoge temperaturen kon het glazuur gaan vloeien). Toch is nog geprobeerd wat detail aan te brengen: de bloem blaadjes zijn fijn gefacetteerd en heb ben iets anjer-achtigs (afb. 3). Ze staan alle (4 exx.) op een grondje. De stengel is groen, de bloemen zijn oranje en blauw. Bloemtegels werden vaak alternerend met vogeltegels toe gepast; in onze Veerse keuken was het niet anders. Andere mode-opvattingen en het feit dat polychromeren vrij kostbaar was, leidden er uiteindelijk toe, dat de eenvoudig blauw gekleurde bloemmo tieven in zwang bleven en de veel kleurige langzaam verdrongen. Zoals vermeld: na 1675 werden geen meer- kleurige tegels meer geproduceerd. De Franse en Bourgondische lelie (hier in zwart, oranje en blauw ge schilderd) als hoekmotief is hier sterk aanwezig. Deze heeft enkel een versierende functie. Zeker in de eer ste helft van de 17e eeuw werden de hoeken groot en fors uitgevoerd. De afmetingen, het kleurgebruik en het hoekmotief verraden een datering van ca. 1640-1660. Ad 2. Tegels met diermotieven werden vanaf het laatste kwart van de 16e eeuw populair. In de vroege 17e eeuw vormden dieren een, door een medail lon of kwadraat omlijst, onderdeel van een overdadige ornamentiek. Uit eindelijk verdween de gehele omlijs ting en bleef een eenvoudig en snel geschilderd diertje op een overigens witte tegel over. De polychrome dier- tegels uit Veere vormen een tussen vorm: veel aandacht is besteed aan de detaillering en de inkleuring; waarschijnlijk is door elke ornitho loog de specifieke vogelsoort te her kennen. Zeker hebben hier de gravu res uit 16e- en 17e-eeuwse natuur- boeken en emblemata model voor ge staan. In het algemeen viel in de 16e- 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 7