en 17e-eeuwse Nederlandse schilder kunst de nadruk op een subjectieve observering en grootst mogelijke na tuurgetrouwheid De Veerse vondst kent tien tegels met vogels (zie o.a. afb. 4), waar van er twee op een grondje zijn ge plaatst; enkele sprietjes, blaadjes en takjes geven de natuur weer. De dieren zijn van opzij te zien; de koppen ziin zowel naar rechts als naar links gericht. Bij twee vogels ont breekt het grondje en is een schaduw streep aangebracht. Dit is algemeen gebruik bij latere soorten tegels. In ons geval is het gedaan wanneer het weidevogels betreft; b.v. de kieviet van afb. 4 linksboven. De vogels zijn in vier kleuren geschilderd en fraai van detaillering. We bezitten naast mussen, vinken en mezen ook tropisch aandoende vogels (afb. 5). Waar de vogels op een takje zitten, is er soms een besje of bloemetje bij gete kend; ook is door middel van een vaag blauw op de achtergrond een effect van ruimtelijkheid geschapen (afb. 4 rechtsboven). De tegels kennen bijna alle een een voudig ossekopje als hoekmotief, een rudiment uit de tweede helft van de 17e eeuw dat nog herinnert aan de overdadige, met bladmotieven gevul de hoeken in de vul- of spaartechniek 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1992 | | pagina 8