en 17e-eeuwse Nederlandse schilder
kunst de nadruk op een subjectieve
observering en grootst mogelijke na
tuurgetrouwheid
De Veerse vondst kent tien tegels
met vogels (zie o.a. afb. 4), waar
van er twee op een grondje zijn ge
plaatst; enkele sprietjes, blaadjes
en takjes geven de natuur weer. De
dieren zijn van opzij te zien; de
koppen ziin zowel naar rechts als naar
links gericht. Bij twee vogels ont
breekt het grondje en is een schaduw
streep aangebracht. Dit is algemeen
gebruik bij latere soorten tegels. In
ons geval is het gedaan wanneer het
weidevogels betreft; b.v. de kieviet
van afb. 4 linksboven. De vogels zijn
in vier kleuren geschilderd en fraai
van detaillering. We bezitten naast
mussen, vinken en mezen ook tropisch
aandoende vogels (afb. 5). Waar de
vogels op een takje zitten, is er
soms een besje of bloemetje bij gete
kend; ook is door middel van een
vaag blauw op de achtergrond een
effect van ruimtelijkheid geschapen
(afb. 4 rechtsboven).
De tegels kennen bijna alle een een
voudig ossekopje als hoekmotief, een
rudiment uit de tweede helft van de
17e eeuw dat nog herinnert aan de
overdadige, met bladmotieven gevul
de hoeken in de vul- of spaartechniek
6