Ilel hospitaal op een kaart met de situatie in 1569. Tck. F. Ilorcnbault
ding van latere geslachten, en wel
van vreemdelingen, die zich hier op
de nieuwe gronden nederzetteden.'
Dresselhuis verwijst hier kennelijk
naar de soms voorkomende al te sim
pele toepassing van een theorie van
de gebroeders Grimmvolgens welke
in het contemporaine volksgeloof spo
ren van de vroegere (heidense) religie
te ontdekken waren.
Meer dan een eeuw later rapporteerde
de sympathieke heemkundige Joh. de
Vries nog altijd verhalen over
vreemde verschijnselen omtrent de
'Tempelierenburcht'In zijn in 1962
en 1963 opgetekende volksverhalen
wemelt het ter plaatse van 'rooie man
netjes' (standaardfiguren in de Zeeuwse
folklore)spokende hazen en onkwetsba
re ganzen. Prachtige verhalen - maar
van spokende Tempeliers repte niet
één van zijn zegslieden. Het valt op
dut, net als alle andere auteurs, De
Vries zèlf het verband legde met de
voormalige 'Tempel'. Het zou boeiend
zijn om na te gaan in hoeverre de li
teraire traditie hier de orule parten
heeft gespeeld. Kortom: in welke mate
riep de kennis omtrent de ondergrond
se sporen van de kleurrijke Tempe
liers bij onze folkloristen schimmen
op uit het repertoire van de lokale
verhalen, dank zij dat van de 'gothic
novel'?
2 8