andere, interessante vragen: waarom
koos hij steeds bepaalde bijbelse fi
guren, en liet hij andere achterwege?
Vanwaar de grote belangstelling voor
de tempel van Jeruzalem? Ging Jan
ook met joden om?
Het boek
Jan de Prentenknipper is al met al
een standaardwerk over de Zeeuwse
knipper en knipkunst geworden. Het
op A4-formaat gebrachte, stevig ge
bonden en van een geplastificeerde
harde omslag voorziene boek heeft
een omslag-ontwerp dat doet vermoe
den dat De Koperen Tuin op een
huisstijl zint. Het boek is volge
stouwd met (vooral kleur-) opnamen
van werkstukken van de Prentenknip
per. Deze vormen een onmisbare aan
vulling op de tekst; woord en beeld
geven een goed inzicht in de stof
keuze, techniek en technische vaar
digheid van Jan Huiszoon. Talrijke
prenten gaan aan het oog van de le
zer voorbij; vele ervan zijn nog
steeds in bezit van Zeeuwse families.
Zonder hun medewerking had dit boek
nooit tot stand kunnen komen. Ook
zijn veel afbeeldingen opgenomen van
contextuele zaken als boerderijen,
portretten, schilderijen en een kaart
van Zeeland in 1836. Een veelkleurig
mozai'ek van 19de-eeuws Zeeland wordt
daarmee geboden. Het verhaal van
de regionaal rondtrekkendevolkse
knipkunst producerende Jan de Pren
tenknipper opent daarnaast verschie
ten op andere perioden en plaatsen.
Door de Zeeuwse bril van Jan Huis-
zoon kijken we naar koning Nebukad-
nezar, zien we de Engelse landing
op Walcheren in 1809, aanschouwen
we Salomo's tempel die verdraaid veel
weg blijkt te hebben van het Goese
stadhuis. Jan de Prentenknipper:
ondanks een enkele typografische en
tekstuele oneffenheid een 'ouderwets'
mooi boek.
♦Joke en Jan Peter Verhave, Jan de
PrentenknipperZeeuwse Volkskunst
langs 's Heeren wegen, 1798-1870
(Goes: De Koperen Tuin, 1993). 104
biz., afbn., lit. opg. Prijs 59,50.
21