andere, interessante vragen: waarom koos hij steeds bepaalde bijbelse fi guren, en liet hij andere achterwege? Vanwaar de grote belangstelling voor de tempel van Jeruzalem? Ging Jan ook met joden om? Het boek Jan de Prentenknipper is al met al een standaardwerk over de Zeeuwse knipper en knipkunst geworden. Het op A4-formaat gebrachte, stevig ge bonden en van een geplastificeerde harde omslag voorziene boek heeft een omslag-ontwerp dat doet vermoe den dat De Koperen Tuin op een huisstijl zint. Het boek is volge stouwd met (vooral kleur-) opnamen van werkstukken van de Prentenknip per. Deze vormen een onmisbare aan vulling op de tekst; woord en beeld geven een goed inzicht in de stof keuze, techniek en technische vaar digheid van Jan Huiszoon. Talrijke prenten gaan aan het oog van de le zer voorbij; vele ervan zijn nog steeds in bezit van Zeeuwse families. Zonder hun medewerking had dit boek nooit tot stand kunnen komen. Ook zijn veel afbeeldingen opgenomen van contextuele zaken als boerderijen, portretten, schilderijen en een kaart van Zeeland in 1836. Een veelkleurig mozai'ek van 19de-eeuws Zeeland wordt daarmee geboden. Het verhaal van de regionaal rondtrekkendevolkse knipkunst producerende Jan de Pren tenknipper opent daarnaast verschie ten op andere perioden en plaatsen. Door de Zeeuwse bril van Jan Huis- zoon kijken we naar koning Nebukad- nezar, zien we de Engelse landing op Walcheren in 1809, aanschouwen we Salomo's tempel die verdraaid veel weg blijkt te hebben van het Goese stadhuis. Jan de Prentenknipper: ondanks een enkele typografische en tekstuele oneffenheid een 'ouderwets' mooi boek. ♦Joke en Jan Peter Verhave, Jan de PrentenknipperZeeuwse Volkskunst langs 's Heeren wegen, 1798-1870 (Goes: De Koperen Tuin, 1993). 104 biz., afbn., lit. opg. Prijs 59,50. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1993 | | pagina 23