op economische wijze was te exploiteren, en werd door een aantal medewerkers van de stichting omgebouwd tot een volwaardig onderzoeks- en duikvaartuig. Dit werd mogelijk gemaakt met financiële steun van particuliere instellingen, de Provincie Zeeland die een startsubsidie verstrekte, maar ook van het Prins Bemhard Fonds. Dit fonds maakte het mogelijk om veel onderwater-zoekapparatuur aan te kopen en op dit vaartuig te installeren. Ook bestaan er goede contacten met de Afdeling Archeologie Onder water (AAO) van het Ministerie van WVC. Zo werd in 1990 met behulp van het vaartuig en enige vertegen woordigers van deze afdeling een archeologisch verantwoord onderzoek uitgevoerd in de monding van de Westerschelde. Het schip in de vaart houden vergt niet geringe inspannin gen. Door een commissie normen onderzoek scheepswrakken ingesteld door de Kon. Nederlandse Academie van Wetenschappen, werd in 1987 in een verslag de stichting BOZ genoemd en haar doelstellingen geprezen. Een uitspraak van deze commissie was, dat er rekening mee moet worden gehouden dat een opgraving onder water vier tot acht maal zo duur is als een opgraving op het land. Het is daarom verheugend dat de provincie Zeeland voor een gering bedrag, de jaarlijkse subsidie aan de Stichting BOZ, over een volwaardig en goed uitgerust duikvaartuig kan beschikken. Het wrak van de 'Roompot' Op woensdag 13 augustus 1853 strandde het fregatschip de 'Roompot' in een hevige storm op de Rassen, een ondiepte in de Scheldemonding. In het zicht van de thuishaven - Zierikzee was de bestemming - verging dit met een volle lading graan geladen schip. Eigenaar was de bekende Zierikzeese reder De Crane. De meeste bemanningsleden wisten zich met grote moeite te redden. Het schip, dat door de bemanning verlaten was, kwam later weer vlot en dreef richting kust. Visserlui zagen nog kans aan boord te komen doch door de ontstane bodemschade zonk het vaartuig in diep water onder hen weg. In de zomer van 1991 werd door duikers van de Stichting BOZ op een hier niet nader te noemen positie een wrak aangetroffen. Hoewel de weersomstandigheden duiken ter plaat se onmogelijk maakten, toonden het echolood en de side-scan sonar een duidelijk beeld van een wrak of een wrakrestant. De positie werd genoteerd en de bedoeling was 't wrak in een later stadium wat nauwkeuriger te bekijken. Tevens werd de positie aan de Afdeling De side-scan sonar aan boord van de 'Dreg IV'. 65

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1994 | | pagina 67