op economische wijze was te exploiteren, en werd door een aantal medewerkers van de
stichting omgebouwd tot een volwaardig onderzoeks- en duikvaartuig. Dit werd mogelijk
gemaakt met financiële steun van particuliere instellingen, de Provincie Zeeland die een
startsubsidie verstrekte, maar ook van het Prins Bemhard Fonds. Dit fonds maakte het
mogelijk om veel onderwater-zoekapparatuur aan te kopen en op dit vaartuig te installeren.
Ook bestaan er goede contacten met de Afdeling Archeologie Onder water (AAO) van het
Ministerie van WVC. Zo werd in 1990 met behulp van het vaartuig en enige vertegen
woordigers van deze afdeling een archeologisch verantwoord onderzoek uitgevoerd in de
monding van de Westerschelde. Het schip in de vaart houden vergt niet geringe inspannin
gen.
Door een commissie normen onderzoek scheepswrakken ingesteld door de Kon.
Nederlandse Academie van Wetenschappen, werd in 1987 in een verslag de stichting BOZ
genoemd en haar doelstellingen geprezen. Een uitspraak van deze commissie was, dat er
rekening mee moet worden gehouden dat een opgraving onder water vier tot acht maal zo
duur is als een opgraving op het land. Het is daarom verheugend dat de provincie Zeeland
voor een gering bedrag, de jaarlijkse subsidie aan de Stichting BOZ, over een volwaardig
en goed uitgerust duikvaartuig kan beschikken.
Het wrak van de 'Roompot'
Op woensdag 13 augustus 1853 strandde het fregatschip de 'Roompot' in een hevige storm
op de Rassen, een ondiepte in de Scheldemonding. In het zicht van de thuishaven -
Zierikzee was de bestemming - verging dit met een volle lading graan geladen schip.
Eigenaar was de bekende Zierikzeese reder De Crane. De meeste bemanningsleden wisten
zich met grote moeite te redden.
Het schip, dat door de bemanning verlaten was, kwam later weer vlot en dreef richting kust.
Visserlui zagen nog kans aan boord te komen doch door de ontstane bodemschade zonk het
vaartuig in diep water onder hen weg.
In de zomer van 1991 werd door duikers van de Stichting BOZ op een hier niet nader te
noemen positie een wrak aangetroffen. Hoewel de weersomstandigheden duiken ter plaat
se onmogelijk maakten, toonden het echolood en de side-scan sonar een duidelijk beeld van
een wrak of een wrakrestant. De positie werd genoteerd en de bedoeling was 't wrak in een
later stadium wat nauwkeuriger te bekijken. Tevens werd de positie aan de Afdeling
De side-scan sonar aan boord
van de 'Dreg IV'.
65