moetten de mensen van verschillende dorpen elkaar. De meisjes zaten dik wijls in Het Melkboerinnetje op de Varkensmarkt, de kattenkroeg genoemd, omdat er geen alcohol werd geschon ken. Aan de rand van Middelburg, ongeveer bij de hoek van de Walcher- seweg en de tegenwoordige Laurens Stommesweg had je nog het cafeetje Het Wafeltje, waar degenen die rich ting Grijpskerke moesten 's avonds een afzakkertje konden nemen." Vóór de Tweede Wereldoorlog was er veel minder gelegenheid voor jongens en meisjes om met elkaar in aanra king te komen dan in onze tijd: de meesten hadden geen fiets, afstanden tussen de boerderijen waren soms groot en vrije tijd had het boeren- personeel weinig. Maar op Liesjes- dag werden er contacten gelegd, niet zelden voor het hele leven. Het personeel dat in mei of oktober bij dezelfde baas een 'huur' aannam, had alleen de Liesjesdag vrij. De knechts en meiden die van dienst ver anderden kregen daarvoor enkele vrije dagen extra. Zij gingen de avond van Liesjesdag naar hun nieuwe betrek king, en de boer haalde dan door gaans 's zaterdags hun eigendommen op bij de vorige hofstede. Omdat de knechts hun bezittingen vaak in een houten kist bewaarden en de meiden in een linnenkast, sprak men van kistjes- of kastjesdag. Na een paar weken wist de boer wel wat hij van zijn nieuwe knecht kon verwachten, en ook de boerin had haar oordeel over de nieuwe meid geveld. Als ze tevreden waren vroegen ze of het personeel na deze dienstperiode op de volgende Liesjesdag opnieuw bij hen een 'huur' wilde aannemen. Het antwoord hing er natuurlijk vanaf hoe de baan tot nu toe bevallen was. Het was ook mogelijk dat boer of boerin helemaal niet tevreden was over de nieuwe hulp. Dan werd er niets gevraagd, en dat betekende een stilzwijgende overeenkomst dat tegen de volgende Liesjesdag een an dere betrekking gezocht diende te worden. In welke jaren vierde men Annetje- Liesjesdag? Folkloristen houden zich op de vlakte als het gaat om de tijd van ontstaan van Annetje-Liesjesdag. Men spreekt over 'eertijds', 'in vroeger jaren' of zelfs 'sinds onheugelijke tijden'. De oudste vermelding mij bekend komt voor in de Walcherse. Arkadia van M. Gargon uit 1717. Een gezelschap vermaakt zich met het verhaal over gravin Machtelt of Margriet, dochter van graaf Floris, die 365 kinderen tegelijk baarde, zoveel als het jaar dagen telt. De helft bestond uit jongens, die allemaal Jan werden ge noemd, de andere helft uit meisjes, die allen de naam Elizabeth kregen. Iemand uit het gezelschap maakt het grapje dat het ene kind dat na de verdeling over bleef dan wel de naam Jan-Elizabeth gekregen zal hebben, waarvan misschien de naam van de Jan-Lijsjesdag is afgeleid. Niemand reageert verwonderd, of geeft in het gesprek aan het begrip Jan-Lijsjes- dag niet te kennen, zodat we mogen aannemen dat het houden van Lies jesdag in 1717 alom bekend was op Walcheren. Wanneer de Liesjesdagen helemaal ver dwenen zijn, is moeilijk vast te stel len. Donderdag 2 mei 1929 bezocht de bekende folklorist D.J. van der Ven de Annetje-Liesjesdag in Middel burg. Hij ziet nog wel heupwiegende meisjes op straat, maar de kleding is al veel minder mooi dan op de vroegere Liesjesdagen en in het be kende Melkboerinnetje zit bijna nie mand. Hij constateert: 'Het was op Anneliesjesdag 1929 met de Zeeuwsche volkscultuur al hard op den achter uitgang!'"' In 1949 schrijft B.J. de Meij nog dat het de hele week (2 tot 7 mei) op Walcheren Annetje-Liesjes is, al zal donderdag de voornaamste dag zijn. Hij vervolgt: 'Nu zal het aanstaande Donderdag wellicht een weinig drukker zijn dan op andere marktdagen, maar geen rijen knechts en meiden zullen door_ de straten hos sen, zoals voorheen.Het lijkt er dus op dat in 1949 het Anneliesjes- vieren wel zo goed als verdwenen 1 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1994 | | pagina 20