OVER BOEKEN A. Verburg en J. van Bennekom, In Zeeuws licht gevangen. Fotogra fie in Middelburg 1842-1870, Middel burg 1994 (Zeeuwse Katernen 10), ƒ17,50. ISBN 90-74517-03-X. Reeds na het bekijken van de eerste foto, een daguerrotype uit ongeveer 1S55 van de Breskense fotograaf A. Overbeeke, kon het boekje voor mij niet meer stuk. Welk een genoegen om die pijprokers, die zich zo nadruk kelijk bewust zijn van de ernst van het poseren, in hun gecomponeerde houding en intrigerende gezichtsuit drukking (echte 'troniën') te bestu deren. Zo'n visuele analyse, bij voor keur met de neus op de foto, brengt het verleden onmiskenbaar dichterbij. Dat moet de kracht van de vroegere fotografie zijn. Vervolgens dringen de vragen zich op. Wat heeft Over beeke voorafgaande aan het maken van zijn daguerrotype-portret niet allemaal moeten doen? Heeft hij de opdracht gehad om de drie mannen (vrienden?) te portretteren of maakte hij de foto simpelweg om zijn nering onder de aandacht van potentiële cliëntèle te brengen? Waarom de keuze voor een genre-voorstelling? En dan die praktische zaken die aan het ma ken van de foto vooraf zijn gegaan Van het neerzetten van het tafeltje (zeiltje, tabakspot, koffiekan met bijbehorend servies)het bepalen van de compositie van de drie heren (ongetwijfeld zo 'natuurlijk' mogelijk in 'realistische' houdingen) tot en met het installeren van de apparatuur. Hoe lang zal de fotosessie eigenlijk hebben geduurd? De geportretteerden zelf zijn zich van de antwoorden op die vragen bewust geweest; het is aan hun gezichten af te lezen. Het boekje van Adri Verburg en Josephine van Bennekom geeft een goed overzicht van ontstaan en ver breiding van de vroege fotografie in Middelburg. Voor het onderzoek is vooral gebruik gemaakt van kran tenadvertenties (de Middelburgsche Courant)Het tekent het belang van dit soort bronnen bij gebrek aan re ft. W. Roelse, Rouaansekaai, ca 1860, albuminedruk 89x52 mm(carta-de-visite) levante particuliere archieven of bedrijfsarchieven. Ook van de meest feitelijke bronnen, de foto's zelf, is (te) weinig overgebleven. In enkele gevallen kon voor het bepalen van de produktie van bepaalde fotografen gebruik worden gemaakt van de gif- registers van apotheken. Fotografen hadden namelijk nogal wat 'gif' no dig, met name goudchloride. De tekst is helder geschreven en de foto's zijn, dat moge inmiddels dui delijk zijn, meer dan alleen afbeel dingen bij de tekst. Aan de andere kant is het toch merkwaardig dat in de tekst geen enkele verwijzing naai de foto's is opgenomen. Wat verder enigszins in nevelen blijft gehuld is de rol van co-auteur Van Bennekom. In de inleiding, ondertekend door A. Verburg, en het dankwoord bij de noten wordt slechts de ik-vorm gehanteerd Ook dit deel van de Zeeuwse Kater nen heeft met de bronnenverantwoor- ding, de index en de lijst met foto grafen die tussen 1842 en 1870 Mid- 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1994 | | pagina 33