Muziekkorps de Schutterij Muziek Ook in het sociaal-culturele leven telde het standsverschil mee. Dat kwam onder andere tot uiting in het muziekleven. Sommige leden van de upper-class hielden muziekavonden bij zich aan huis. Andere leden van de hogere kringen waren lid of trouwe bezoekers van de uitvoeringen en concerten van de zangvereniging 'Tot Oefening en Uitspanning' en/of van 'Vereeniging voor instrumentale Muziek' (Instrumentale). De middle-class, in de woorden van Scherft 'de bevolkingslaag die zich niet met handwerkers en arbeiders wilde vereenzelvi gen maar ook wel opzag tegen de "betere kringen" die bij "Tot Oefening en Uitspanning" de toon heetten aan te geven', had ook haar eigen zangverenigingen. Opgericht in de jaren tachtig speelden 'Concordia' onder leiding van schoolmeester H.C. de Waal en 'Advendo' onder leiding van onderwijzer A. Passenier en later van W.K. Kuiler, tot in het begin van de twintigste eeuw een rol. De Christelijke zangverenigingen 'Soli Deo Gloria' onder leiding van het schoolhoofd C. Weeda en 'Hosanna' onder leiding van C. de Dreu kunnen, met enige verschillen en uiteraard andere klemtonen, in deze groep gesitueerd worden. Aan het eind van de negentiende eeuw was de lower-class zich steeds meer bewust geworden van haar achtergebleven positie. Ook in het muziekleven kwam deze bewustwording tot uiting. In 1898 was de arbeiderszangvereniging 'De Volksstem' opgericht. Dit koor voor mannen, dat op gebied van mannenzang in 1900 een monopoliepositie bezat, had zijn bijeenkomsten in 'De Gouden Poorte' in de Wagenaarstraat. Van de mogelijkheden om tegen een gereduceerde toegangsprijs van 50 cent generale repetities van 'Tot Oefening en Uitspanning' en de 'Instrumentale' bij te wonen, werd nauwelijks gebruik gemaakt, evenmin als van de volksconcerten die de 'Instrumentale' van 1901 tot 1906 heeft gegeven tegen een entreeprijs van een kwartje. Vermoedelijk heeft het schutte rijkorps met zijn goede uitvoeringen en show elementen van uniformen en vaandels meer pubiiek getrokken. Deze concerten van het schutterijkorps onder leiding van Jan Morks waren bijzonder populair. Morks, met grote knevel en altijd in uniform gekleed, was in Middelburg een erg geziene figuur. Hij componeerde veel, onder andere de nog bekende 'Marcia Castagnole' (Kleppermars) in 1905. Bijna 35 jaar lang leidde hij met bekwame hand de concerten op het Molenwater en op het Noordbolwerk, in het Schuttershof en in de Abdij, die door honderden trouwe luisteraars werden bezocht. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1995 | | pagina 8