Het kan niemand ontgaan zijn: 1996 was het jaar van het Industrieel Erfgoed. Onze werkgroep speelde hier met de jaarlijkse studiedag op in. Tijdens deze studiedag op 9 november j.l. kwam ook de scheeps bouw aan bod en kon, na afloop, de tentoonstelling 'Scheepswerven in Zeeland' in het Stedelijk Museum te Vlissingen worden bezichtigd. Tijdens de -zeer druk bezochte- opening van voornoemde tentoonstel ling (op 18 oktober 1996) werd het boek met dezelfde naam (Scheepswer ven in Zeeland, met als ondertitel Een onderzoek naar de geschiedenis en relicten van Zeeuwse scheepswerven) ten doop gehouden. In deze publicatie beschrijft auteur Toon Franken het wel en wee van de Zeeuwse scheepswer ven. Zijn boek bestaat uit drie delen, te weten: korte geschiedenis van de scheepsbouw in Zeeland (blz. 5-10), Scheepsbouwers in Zeeland (blz. 11-13) en Beschrijving scheepswer ven in Zeeland per plaats (blz. 14-80). Opvallend is hoeveel scheeps werven Zeeland in het verleden telde (vóór 1800 waren er ai 22) en hoe weinig daar nog van over is. Sic transit gloria... Er waren ooit werven in Arnemuiden, Boschkapelle, Breskens, Brouwershaven, Bruinisse, Goes, Hansweert, Kruispolderhaven, Middelburg, Paal, Philippine, Reimerswaal, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen, Walsoorden, Yerseke en Zierikzee. Terecht schenkt Franken veel aandacht aan de grootste Zeeuwse scheepswerf, te weten De Schelde in Vlissingen (blz. 61-73). Toch krijgen ook de kleinere werven, thans vooral gericht op onderhouds- en reparatiewerkzaamhden, de nodige aandacht. Jachtwerven, tenzij voort gekomen uit eerdere scheepswerven, werden buiten beschouwing gelaten. De hoofdstukken zijn met ter zake doende zwart/wit foto's geillustreerd, hoewel die -wat mij betreft- hier en daar best wat groter hadden mogen worden afgedrukt. Het boek (met het inmiddels bekende A4-formaat van Uitgeverij De Koperen Tuin) bood daarvoor de nodige ruimte. Al met al is Scheepswerven in Zeeland een beknopt en voorzover ik kan over zien degelijk boekwerk. Maar in die beknoptheid ligt tevens de zwakte van dit boek. Franken stipt slechts zaken aan, daar waar de lezer meer had willen weten. In het overzicht van de scheepsbouw had bijvoorbeeld veel uitgebreider over de diverse scheepstypes uitgewijd kunnen worden (wat voor schepen waren er in welke tijd, hoe zagen ze er uit, -afbeel dingen!-, hoeveel mensen waren er bij de bouw betrokken enz.). Iets daarvan is weliswaar terug te vinden bij de beschrijvingen van de werven per plaats (zoals bijv. op blz. 35 over de VOC-werf te Middel burg), maar naar mijn smaak niet genoeg. Het hoofdstukje over de scheepsbouwers is zelfs ronduit teleurstellend. Er worden slechts wat summiere gegevens over de scheeps bouwersgeslachten gemeld. Interviews met leden van de families Meerman (hopelijk zal hun ruim 200 jaar oude werf nog eens een openbare maritiem- historische functie krijgen!), Van Duivendijk, De Klerk en Verras had veel aan het licht kunnen brengen over de praktijk van de scheepsbouw. Een flink stuk oral history zou juist in een boek als Scheepswerven in Zeeland niet misstaan hebben. De geur van touw, teer en olie stijgt daardoor helaas niet op uit Frankens boek. Resumerend: een handzaam, bondig overzicht van de Zeeuwse scheeps bouw dat goed als naslagwerk kan dienen. Er is echter nog veel aan vullend onderzoek mogelijk. Om met de auteur in zijn woord vooraf te spreken: 'Wellicht dat er tevens een stimulerende werking (van) uit mag gaan voor verder onderzoek door lokale en regionale historici' (blz. 4). Peter Sijnke Liedjes van het Zeeuwse land, uitgave ter gelegenheid van de Week van het Zeeuwse boek 1996. Cadeau bij aankoop van 25,- aan boeken. Gelijktijdig verscheen een CD met liedjes die in het boek afgedrukt staan. Prijs van de CD f 14,90. Uitgave CD en boek: boekhandels Fanoy, De Koperen tuin. 34

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1995 | | pagina 36