De acta van Zuid-Beveland geven ons het beeld van de beginfase van het hervormingsproces met kleine gemeenten, weinig lidmaten, eenvoudige preken (terwille van de jonckheyt van de kerk volstond men aanvankelijk met het lezen van één der 4 evangeliën). Oudere mensen die belijdenis wilden doen, hoefden nog niet zo precies de tien geboden en de geloofsbelijdenis te kunnen opzeggen. Als ze maar onderscheydt' wisten 'van die dinghen die 't geloove ende ander mysteriën der salicheydt aengaen' Het zullen geen gemakkelijke jaren geweest zijn. Dit geldt trouwens ook voor de politieke situatie. Het verloop van de oorlog was niet gunstig. De Spaanse troepen veroverden hele stukken van Vlaanderen, het natuurlijke achterland van Zuid-Beveland. In 1585 viel hun ook Antwerpen in handen, een jaar na de moord op Willem van Oranje. Van deze gebeurtenissen wordt in de acta maar zijdelings melding gemaakt, omdat in kerkelijke vergaderingen slechts kerkelijke zaken aan de orde gesteld mochten worden. Met het jaar 1591 breken de acta van Zuid- Beveland abrupt af. Nieuwe kerkorde Het was ook in dit jaar dat Zeeland een nieuwe kerkorde kreeg; we vinden deze in de acta van Walcheren (vanaf 1602) herhaaldelijk vermeld. Zij was ontworpen door de provinciale synode van Middelburg van 1591, maar kreeg pas rechtsgeldigheid nadat de Staten van Zeeland haar hadden vastgesteld, gearresteerd. Men placht haar dan ook aan te duiden als 'onze gearresteerde kerkorde'Als zodanig was ze ook opgenomen in de eed van trouw die elke Zeeuwse predikant voor de magistraat van zijn woonplaats diende af te leggen met de volgende bewoordingen: 'Dat belove ende zweere ick den heeren Staten Generael der Geünieerde Nederlantsche provintien ende particulierlick die Staten van Zeelandt ende haere E. Gecommitteerde Raden, midtsgaders die magistraet deser stede van N. houw, trouw ende gehoorsaem te wesen ende my in alles te draghen, als een goet ende getrouw onderdoen ende ingesetene der voorsz. Geünieerde provintien ende een minister des goddelicken woordts der Gereformeerde religie schuldich is ende behoort te doen. Soo moet my Godt helpen' De nauwe band tussen kerk en overheid kon moeilijk sterker uitgedrukt zijn dan in deze woorden; het laat zich goed begrijpen dat de Staten van Zeeland deze kerkorde in 1619 niet wensten in te ruilen tegen die van de synode van Dordrecht. De classis Walcheren bestond in 1602 al 28 jaar. Zeeland had zijn moeilijkste jaren achter de rug. In de tijd dat van de successen van Parma de grootste dreiging uitging, was Engeland te hulp gekomen. In 1585 werd Vlissingen een pandstad van Engeland, dat in fort Rammekens een contingent soldaten gelegerd had. Het was ook nu nog volop oorlogstijd: in Vlaanderen ging Oostende verloren, maar door de successen van Maurits in het gebied van Sluis en Oostburg zag de toekomst er toch wat minder zorgelijk uit. Predikanten uit Walcheren werden regelmatig als legerpredikant ingezet in dit overwaterige gebied, dat met Terneuzen en Axel als meest oostelijke gemeenten bij de classis Walcheren werd ingedeeld. Zelfs tot Galais strekte de classis haar zorgen uit. De Nederduits Gereformeerde kerk daar werd vaak door haar predikanten bediend, aanvankelijk bij provisie; later beriep men er ook vaste voorgangers, maar in tijden van vacature namen predikanten van Walcheren het werk weer waar. De Hervormde kerk op Walcheren had in 1602 al een hele groei doorgemaakt. Talrijke vluchtelingen en immigranten, vooral uit Frankrijk en Vlaanderen, hadden de bevolking en het aantal gereformeerden sterk doen Zegel van de Hervormde kerk te Vlissingen, ware grootte. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1996 | | pagina 14