Openluchtspel Middelburgs Overgang (1924) op de Markt te Middelburg. Boutens is gezeten tussen de medespelenden.
om het exemplaar van Boutens zelf voordat
hij het op zijn beurt weer aan zijn vriend
Comelis van Duyvenbode gaf. Maar we
hebben al gezien hoe Van Duyvenbode
handelde en ook Baron Van Herzeele, een
van Boutens uitverkoren vertrouwelingen,
laat zich niet zo positief over hem uit.
Hij zou allerlei kostbare boeken uit de
erfenis ontvreemd hebbfen, wat overeenkomt
met de herinneringen van mevrouw
Adriaanse, waaronder een Naenia, een van
de zeldzaamste boeken uit de moderne
Nederlandse letterkunde.
Want hij schrijft: 'en de mooiste boeken van
Boutens door die Duivel van Duyvenbode
aan Stols verkocht, voor??
Ik heb de catalogus van Stols gezien,
compleet, zelfs met zijn exemplaar van
Naenia waar er 12 van bestaan en dat hij
alleen toekende aan door hem zelf
uitverkoren menschen
Hier komt dus de uitgever Stols om de hoek
kijken die samen met de al eerder genoemde
's-Gravesande verantwoordelijk was voor de
bibliografie van Boutens in het zevende deel
van de uitgave van zijn Verzameld Werk.
Vragen te over dus voor een literaire
Sherlock Holmes om al deze knopen te
ontwarren en een reconstructie te maken van
welke boeken Boutens zoal in zijn boekerij
had staan. Marco Goud gaat daar in zijn
bijdrage aan het boek bij de expositie nog
nader op in.
'Geen vogel kan van louter fluiten leven,zo
luidt de eerste regel van de plaquettespreuk
voor de BUMA (het bureau voor Muziek-
Auteursrechten) die Boutens in 1938 heeft
geschreven. Daaruit blijkt zijn
verantwoordelijkheidsgevoel voor de
maatschappelijke positie van andere
kunstenaars. Hij was bekwaam in het
organiseren van financiële steun, niet alleen
voor hemzelf, maar ook voor anderen. Een
prachtige anekdote is de volgende die hier in
Middelburg begon: 'In 1924 wordt in
Middelburg op de Markt Boutens
openluchtspel Middelburg's Overgang
20