stadszegel uit 1374. In het wapen van Groede, Sneek en Beilen is alleen de rechtertenant een wildeman. Ook bij onze zuiderburen treffen we wildemannen als wapenhouders aan: rechts een wildeman en links een wildevrouw komen voor aan de gemeentewapens van Antwerpen en van Schilde en Vorselaar in de provincie Antwerpen, twee wildemannen aan het wapen van Oudenaarde. Hel oudste gedrukte wapen der stad (Jan Jansse Reygersberch, 'Dye Cronijcke van Zeelandt', 1551) Oorsprong Het voorkomen van 'wilden' in de West- Europese literatuur, beeldende kunst en heraldiek gaat terug op de Romeinse cultuur. De afbeeldingen tonen de mens in de oerstaat. De wilden werden uitgebeeld als behaarde en met bladeren gekroonde en omgorde wezens. Vaak hielden ze een knots vast waarmee ze zich konden verdedigen en op jacht gaan, en mogelijk een primitieve vorm van landbouw bedrijven. Wildemannen in de literatuur In West-Europa duikt de wildeman voor het eerst op in de literatuur zo rond de 12de eeuw. In de beeldende kunst treffen we hem voor het eerst aan in de 13de eeuw, terwijl het motief zijn grootste populariteit en verbreiding bereikte in de tweede helft van de 14de eeuw. In de Nederlandse literatuur komt de wildeman onder andere voor in De vier Heemskinderenin Jacob van Maerlants Van den savage merlin (13de eeuw) en in een 14e-eeuws gedicht 'Vanden wilden Man' in het bekende Hulthemse handschrift (Brussel), waaruit de volgende strofe: ende ic sach comen uten hout ene maghet wel ghedaen, die brachte ghebonden ende ghevaen ene wilde creature, die haer was worden sere te suere, eer dat sise brachte inden bande. Wildemannen in de beeldende kunst In de beeldende kunst treffen we wildemannen aan in o.a. de Sint- Martenskerk te Halle (Brabant, ca. 1400) en in de Zavelkerk te Brussel (begin 15de eeuw), terwijl in Oudenaarde blijkens een post in een rekening uit 1508 het stadsuurwerk geflankeerd was door een wildeman en een wildevrouw. In de Noordelijke Nederlanden kunnen we diverse wildemannen zien in de Sint-Janskerk in 's- Hertogenbosch, in een paneel van het koorhek van de Grote Kerk te Haarlem, in een paneel afkomstig van het vroeg 16de- eeuwse orgel van de Grote Kerk in Naarden dat thans in het Rijksmuseum bewaard wordt, in de Grote Kerk te Edam (tweede kwart van de 16de eeuw). Een gevelbeeld in de Janstraat in Arnhem stelt eveneens een wildeman voor. Ook elders in de seculiere beeldende kunst komen we wildemannen tegen. Prachtig zijn de twee werken van de graveur I.M. Zwoll, die een paar wildemannen voorstellen die met bijlen een centaur vellen. Ook de bekende etser Diirer heeft in 1503 een wildeman afgebeeld die het wapenschild van de dood voorstelt. Wildemannen in de folklore Behalve in de kunst nam de wildeman een belangrijke plaats in bij carnavalsfeesten, optochten en processies, bruiloften en partijen. Zo zien we dat op 28 januari 1392 tijdens het beruchte 'Bal des Ardents' Karei VI van Frankrijk zich met vrienden door middel van pek en veren als wilde had 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1997 | | pagina 5