Romantische visie op de 'berserkmet een mantel van een berenvacht, en een berenkop als helm. Arthur, Willem de Veroveraar of regionale grootheden.5 In een van de oudste teksten met een christelijke versie van de Wilde Jacht, de aan het eind van de 11de eeuw geschreven Normandische geschiedenis van Ordericus Vitalis, fungeert zoals gezegd een soort wildeman, herkenbaar aan het gebruikelijke attribuut van de knots, als aanvoerder. De priester Gauchelin werd op een nacht in 1091 in een verlaten streek ingehaald door 'een reusachtige man die een geweldige knots droeg'Hij zwaaide de knots boven 's priesters hoofd en gebood hem halt te houden. Vervolgens trok een zonderlinge, duidelijk met de voorstellingen omtrent de Wilde Jacht verbonden stoet voorbij. Hierin zag Gauchelin met keukengerei en pluimvee sjouwende krijgers, gewapende dragers van doodkisten met daarop dwergachtigen, twee Ethiopiërs die een martelpaal meesleepten, waaraan een priestermoordenaar door een duivel werd gekweld enz.6 Uiterlijk en aard Midavaine besteedde in het voorgaande artikel al aandacht aan het uiterlijk van de wildeman. Aanvullend kan gezegd worden dat de wildemannen doorgaans werden beschouwd en uitgebeeld als sterk behaarde wezens, naaktlopers vaak, die het midden hielden tussen mens en dier en zich het liefst ophielden in de donkere wouden. Ook 'wildevrouwen' en 'wildekinderen' worden nu en dan vermeld. Als niet-geciviliseerde medemensen vormden de wilden een eigen ras, maar volgens de overlevering trokken ook bepaalde helden zich als wildeman terug, ter boetedoening of om tot bezinning en inkeer te komen. Ook razernij en waanzin kon voeren tot een al of niet tijdelijk bestaan als wildeman. Tot in de 18de eeuw bleef het geloof in de wildemannen in stand, maar allengs verbleekte het door de invloed van de Verlichting, de verdwijning van de wildernis uit het eigen landschap, en confrontatie met wilden in de nieuw ontdekte en geëxploreerde werelddelen: de tijd was rijp voor een nieuwe mythe, die van de 'nobele wilde'. Voordien echter werd het geloof in de autochtone wildeman levend gehouden door verhalen over ontmoetingen met, en de vangst van exemplaren (net als bij elfen of alven, zeemeerminnen e.d.), terwijl in theaterstukken en volksspelen de jacht, berechting en executie van wildemannen een thema was.7 De veronderstelde seksuele onverzadigbaarheid van de wildeman wordt gereflecteerd in sommige insignes. Uit Rotterdam (datering 1400-1450) en Zwolle- Berkum stammen bijvoorbeeld insignes van een wildeman met knots en geprononceerde fallus. Te Brugge werd een insigne gevonden met een wildeman op een toernooischild (datering 1400-1450). Deze wildeman is eveneens gewapend met een knots; de tekst op een banderol verwijst naar het liefdesspel." Zeeuwse vondsten van wildemannen In deze beknopte opsomming beperken we ons tot verspreid gepubliceerde insignes. Uit Nieuwlande is een tinnen verenkoker met wildeman (h. 5 cm, br. 2,4 cm) bekend.9 In de gekanteelde koker kon men een bloempje of een veer steken. De wildeman is gehuld in een dierenhuid; zijn hoofd is bedekt door baard, snor en lange haren. In de rechterhand heeft hij een groot bot vast waarmee hij dreigt of zichzelf voor het hoofd slaat; in zijn linkerhand draagt hij een maskerschild. Links en rechts van de wildemannen bevinden zich eikentakken waaraan één eikel (vruchtbaarheidssymbool) 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1997 | | pagina 9