steeds de ingang van de oude haven siert, al is het inmiddels opnieuw aan een opknapbeurt toe. Dankzij deze in de gedrukte Handelingen van de Raad terug te vinden discussie kennen wij inmiddels enkele bijzonderheden over de totstand koming, die ons anders onbekend zouden zijn gebleven.17 Van een bredere discussie in Middelburg met b.v. ingezonden stukken in de krant enz. blijkt niets. Het is ook interessant om waar te nemen tot welke kring de discussie zich beperkt heeft. Er was nog geen sprake van dat het ging om het monument waar het Rijk belangstelling voor had. De gemeenteraad, waarin de zaak werd behandeld, telde 15 leden. Van enige repercussie in ruimere kring blijkt nergens iets, behoudens dan de inmenging van het select gezelschap van het Zeeuwsch Genootschap. Slotbeschouwing: Wat is de toekomst voor het Middelburgse monument? Het monument staat er nog steeds, ofschoon er wel tijden kwamen waarin het leek weg te zakken in vergetelheid, onbegrip en onverschilligheid. Allereerst moeten wij in dit opzicht melding maken van het wegmoffelen van de gedenknaald. Dit geschiedde door vlak erbij een machine gebouw te plaatsen met monsterhoge stoompijp. Gelukkig werd deze, het gehele zicht overheersende, installatie opgeruimd in 1937. De gedenknaald trotseerde deze gruwel maar bleef intussen niet gespaard voor nieuwe beproevingen. Deze bestaan uit personen- en vrachtwagens op de parkeerplaatsen rondom. Wel werd hier een opslag van vuilcontainers voorkomen. Belangrijker is intussen nog het onderhoud van het monument. Dit betreft een vraagstuk van zowel technische als financiële aard. Het doet zich natuurlijk niet alleen voor ten aanzien van ons Middelburgse monument doch ook ten aanzien van alle andere monumenten in den lande. Daarbij vroeg nog onlangs in de eerste plaats ons nationale monument te Amsterdam de aandacht. Keren wij terug naar het monument van Middelburg, dan constateren wij blijkens rapporten uit 1968 dat het monument zich toentertijd niet in al te beste conditie bevond. Het hardsteenblok tussen de naald en het voetstuk, alsmede de treden waren stukgevroren en beschadigd. Ter voorkoming van verder verval was een herstel dringend gewenst. De treden en voegen zijn toen uitgehakt en opnieuw gelegd. Met siliconenkit werden de voegen gevuld en 375 klinkers Rijnformaat werden geleverd en verwerkt. Totale kosten fl 150,-. Voorlopig is de toekomst van het gedenkteken aldus veilig gesteld. Uit onze beschouwing moge zijn gebleken dat elk monument, waar het zich ook bevindt, een degelijk onderhoud vergt. Daaraan zijn kosten verbonden. Ook is het nodig voortdurend het oog te houden op de omgeving. Deze mag de aanblik op het 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1997 | | pagina 13