steeds de ingang van de oude haven siert, al
is het inmiddels opnieuw aan een
opknapbeurt toe. Dankzij deze in de
gedrukte Handelingen van de Raad terug te
vinden discussie kennen wij inmiddels
enkele bijzonderheden over de totstand
koming, die ons anders onbekend zouden
zijn gebleven.17 Van een bredere discussie in
Middelburg met b.v. ingezonden stukken in
de krant enz. blijkt niets. Het is ook
interessant om waar te nemen tot welke
kring de discussie zich beperkt heeft. Er was
nog geen sprake van dat het ging om het
monument waar het Rijk belangstelling voor
had. De gemeenteraad, waarin de zaak werd
behandeld, telde 15 leden. Van enige
repercussie in ruimere kring blijkt nergens
iets, behoudens dan de inmenging van het
select gezelschap van het Zeeuwsch
Genootschap.
Slotbeschouwing: Wat is de toekomst voor
het Middelburgse monument?
Het monument staat er nog steeds, ofschoon
er wel tijden kwamen waarin het leek weg te
zakken in vergetelheid, onbegrip en
onverschilligheid. Allereerst moeten wij in
dit opzicht melding maken van het
wegmoffelen van de gedenknaald. Dit
geschiedde door vlak erbij een machine
gebouw te plaatsen met monsterhoge
stoompijp.
Gelukkig werd deze, het gehele zicht
overheersende, installatie opgeruimd in
1937. De gedenknaald trotseerde deze
gruwel maar bleef intussen niet gespaard
voor nieuwe beproevingen. Deze bestaan uit
personen- en vrachtwagens op de
parkeerplaatsen rondom. Wel werd hier een
opslag van vuilcontainers voorkomen.
Belangrijker is intussen nog het onderhoud
van het monument.
Dit betreft een vraagstuk van zowel
technische als financiële aard. Het doet zich
natuurlijk niet alleen voor ten aanzien van
ons Middelburgse monument doch ook ten
aanzien van alle andere monumenten in den
lande. Daarbij vroeg nog onlangs in de
eerste plaats ons nationale monument te
Amsterdam de aandacht.
Keren wij terug naar het monument van
Middelburg, dan constateren wij blijkens
rapporten uit 1968 dat het monument zich
toentertijd niet in al te beste conditie
bevond. Het hardsteenblok tussen de naald
en het voetstuk, alsmede de treden waren
stukgevroren en beschadigd. Ter
voorkoming van verder verval was een
herstel dringend gewenst. De treden
en voegen zijn toen uitgehakt en opnieuw
gelegd. Met siliconenkit werden de voegen
gevuld en 375 klinkers Rijnformaat werden
geleverd en verwerkt. Totale kosten
fl 150,-. Voorlopig is de toekomst van het
gedenkteken aldus veilig gesteld.
Uit onze beschouwing moge zijn gebleken
dat elk monument, waar het zich ook
bevindt, een degelijk onderhoud vergt.
Daaraan zijn kosten verbonden. Ook is het
nodig voortdurend het oog te houden op de
omgeving. Deze mag de aanblik op het
11