Het monument gezien vanuit het oosten. Opname augustus 1997. afbeeldingen op de sokkel, eveneens beeldhouwwerken aangebracht, namelijk aan de Westzijde het wapen van Zeeland, aan de Oostzijde het wapen van Nederland en op de Zuid- en Noordzijde zijn beide verbonden door een guirlande. Op de hoeken van het 'getrapte' platform zijn zware, kegelvormige, natuurstenen schamppalen gezet, geen overbodige beveiliging waar zoveel karren van en naar de Rotterdamse boot en andere boten passeerden. De gratie van het monument als geheel bestaat uit de verhoudingen van de onderdelen. Deze zijn zowel onderling als ten aanzien van het geheel gunstig in vorm en afmetingen en leiden tot een harmonieus geheel. Zonder dat we hoeven te spreken van uitzonderlijke schoonheid kunnen we stellen dat de bestanddelen van de Middelburgse naald van 1817 acceptabele proporties hebben. Wel kan men zich de vraag stellen of overbodig sieraad hier de belijning van de grondvorm geen geweld aandoet. Ondanks de haut-reliëfs op de sokkel en het beeldhouwwerk op de schacht is het effect van de contour overheersend gebleven. Het monument zoals wij het kennen is geen artistiek non-valeur. Het is vooral interessant om historische redenen. Intussen is het alleszins denkbaar dat de voor ons zo acceptabele en gewaardeerd betrekkelijk eenvoudige vorm van het monument het resultaat is van een versobering ten opzichte van de oorspronkelijk geplande gedaante. Versobering ten behoeve van een grotere duurzaamheid en kostenbesparing. Als dat zo is kunnen we alleen maar dankbaar zijn dat er geen geld genoeg was om een meer protserig sierstuk op te richten. Bij elke beoordeling van het Middelburgse monument moet intussen steeds worden bedacht dat het hier gaat om een gedenkteken dat past in de tijd waarin het ontstond. Het heeft geen zin de talloze vormen van toepassing op te sommen met daarbij ook ontelbare voorbeelden. Wij kunnen ermee volstaan er op te wijzen dat de obelisk - en dat in praktisch alle stijlvarianten van de Renaissance tot aan de nieuwe tijd - benut is voor 'monumenten'. Monument gebruikt in de oorspronkelijke betekenis, herinneringsobject, gedenkteken. Daarbij gaat het zowel om efemere gedenktekenen (eretekens van hout b.v. of nog vergankelijker) als om monumenten van blijvende aard. De 'obelisk' werd daarvoor blijkbaar 'passend' gedacht. Hij was als vorm bruikbaarder, zijn proporties met overheersende vertikaal waren in combinatie met andere vormen veel gemakkelijker toe te passen dan die van de 'Egyptische piramide', terwijl de obelisk dezelfde inhoudelijke gevoelswaarde kon hebben en dan ook wel 'piramide' genoemd werd. Iets over de grondvormen van het Middelburgs monument Met het totstandkomen van het Middelburgs monument heeft de stad voor altijd een gedenkteken gekregen dat herinnert aan een 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1997 | | pagina 9