Er wordt in de roman verder niet over godsdienstige zaken geschreven maar Meta Donker heeft in
die enkele passages haar opvatting duidelijk weergegeven, en die lijkt mij, gezien in het licht van
de tijd en van haar protestantse opvoeding, zeer bijzonder.
Uit de grote boekencatalogus van Brinkman blijkt dat van dit in 1946 uitgekomen boek in 1948
reeds vier drukken zijn verschenen10; in 1953 komt er nog een vijfde druk, bij mijn weten de laat
ste."
In het katholieke Lectuur-Repertorium wordt aangeraden wat wel en wat niet geschikt is voor de
lezers: En het leven was goed staat eerst genoteerd als verhalend proza van protestantse strek
king, geschikt voor volwassenen en rijpere jeugd.12 Kennelijk moeten de teugels later wat aange
haald worden, want in 1968 vindt het Repertorium het boek alleen geschikt voor volwassenen, en
wordt van de lezers bovendien verwacht dat zij 'zedelijke voorlichting en vorming' genoten heb
ben.13
Meta Donker heeft haar boek met eigen tekeningen geïllustreerd.
Het Zeeuwse werk van Meta Donker
In Snippers en Spaanders worden verschillende gezinnen uit Goes beurtelings belicht: de familie
Haverman met hun beide kinderen, De Breedams die bijna te goed voor deze wereld zijn, de muzi
kale Margot, die niet echt gelukkig is
doordat zij niet goed begrepen wordt
door haar goede brave man en Emy, die
het dochtertje van haar jeugdliefde ver
zorgt en uiteindelijk ook nog met die
nooit vergeten geliefde trouwt.
Tussen alle belevenissen van de romanfi
guren door wordt ons verteld over de
soms benauwende sfeer van het kleine
provinciestadje Goes.
Over de 'nette' armen, die niet voor hun
stille armoede uit willen komen, lezen
we: 'Hoe zou dat ook anders te verwach
ten zijn geweest tussen de nauwe straten
van een oud stadje, waar vele nauwe
geesten tezamen wonen met vaste
begrippen van wat men wel en wat men
niet kan doen, wie men eren moet en wie
niet in tel is.'14
Deze 'benauwdheid" wordt direct in het
begin van de roman al geïllustreerd als
Margot onbevangen vraagt waarom
iedereen haar vrolijke jonge buurvrouw
toch mijdt, en als antwoord krijgt: 'Men
kan haar niet presenteren'.
Ook tijdens de wekelijkse zangrepetities
in de sociëteit beleven we staaltjes van
kleinzieligheid onder de Zeeuwse nota- Meta Donker illustreerde al haar werk zelf. Het poort
beien. Als twee meisjes van eenvoudige je van het vroegere Oude-mannen- en oude-vrouwen-
komaf graag lid willen worden van het huis te Goes.
6