hun, modder, is als oorspronkelijke naam mogelijk: een modderige waterstroom. Over het woord nisse bestaat geringere twijfel. Het is via het Germaanse nasja en nasu afkomstig van het woord neus en bete kent: uitstekend, in dit geval een buitendijks preg- nantuitstekend landeinde. Ook de woorden nes en neuzen houden hiermee verband. (Oud-)Hontenisse, een in het begin van de 16de-eeuw door stormvloe den verdronken plaatsje, is dus ontstaan op een in de Honte uitstekende landtong.48 Nog wonderlijker zijn De Grave's denkbeelden over IJzendijke. Hij herkent er de naam van de Egyptische godin Isis in, want, zo zegt hij, IJzendijke betekent eigenlijk Dijk van Isis. De Grave staaft zijn bewering door het Germaanse volk van de Sueven, waarvan de historicus Tacitus beweerde dat het vooral Isis aanbad, te situeren in Vlaanderen.49 De Grave is waarschijnlijk wel correct in zijn opvat ting dat de naam IJzendijke een samenstelling is van het woord dijk met een persoonsnaam. Die persoon was natuurlijk niet Isis, maar, zo wordt gewoonlijk verondersteld, Iso, waarbij Iso begrepen moet wor den als de eigenaar of degene die de dijk heeft laten aanleggen (of beide). Minder aannemelijk is, met een verwijzing naar de IJssel en de Uzer, de verkla ring dat IJzen verband houdt met de woorden 'ijs' en 'is' die beide snelstromende waterloop bete kenen. Een riviertje de IJzen (of een dergelijke naam), dat men in dat geval in de buurt van IJzendijke zou mogen verwachten, is namelijk niet bekend.50 Het verst gaat De Grave in zijn verklaring van de naam Braakman. Dat heeft volgens hem te maken met de Brahmanen, de wijze denkers en priesters uit het klassieke India. Zij dankten hun kennis en wijsheid aan de bewoners van Atlantis, die vanuit de Lage Landen en vooral Zeeland hun bescha ving over de wereld verspreidden. Het woord Brahman leeft niet alleen als Braakman verder in de naam van de zeearm ten oosten van Biervliet, maar ook als de familienaam Brakman, die in Zeeuws-Vlaanderen veel voorkomt.51 De Grave heeft waarschijnlijk alleen gelijk in zoverre hij spreekt over een relatie tussen de geogra fische naam Brakman en de vrijwel gelijkluidende familienaam. Voor het overige staat zijn theorie ver bezijden de historische werkelijkheid. De Braakman wordt voor het eerst genoemd in de 13de eeuw als Breckeme. Het eerste element van de naam is afgeleid van het woord breken en duidt vol gens één lezing op een breuk van een dijk die het er achterliggende land onder water zette. Volgens een iets andere verklaring betekent het het afbrokkelen van het land in de zeeboezem. Weer een andere uitleg spreekt van breckeme als (oever)verschuiving, in dit geval bij de monding van het riviertje Biervliet. De Braakman is dus vermoedelijk ontstaan na óf een dijkdoorbraak óf een ver schuiving en heeft als gevolg van geleidelijke uitschuring een steeds grotere omvang gekregen. Het tweede element van de 13de-eeuwse naam, -eme, dat via -minne (1307) tot -man (1360) is gewor den, kan echter ook de betekenis hebben van laaggelegen eiland, poel of plas.52 Een eenduidige inteipretatie van de naam is op dit moment dus niet te geven, maar het mag duidelijk zijn dat een relatie met de Brahmanen in elk geval onjuist is. Bovendien had het woord brahman in de histori sche, dat wil zeggen Oud-Indische context een geheel andere betekenis. Het geeft in het Oud- Charles-Joseph De Grave, fantasieportret. Uit: J.Bottelgier pseudoniem van J.B. Cannaert), Die excellente Print-Chronike van Vlaenderen, [Gent] 1791. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2000 | | pagina 16