HANNIBAL EN SCIPIO IN MIDDELBURG J.H. van den Berge De Zeeuwse hoofdstad had zich verrassend snel hersteld van de verwoestende gevolgen van het langdurige beleg in de jaren 1572-1574. Handel en scheepvaart herleefden, de bevolking groeide zozeer in aantal dat, na de uitleg van 1578 tot 1591, in 1595 alweer een nieuwe uitbreiding van de stad noodzakelijk werd (Unger. 1941). De bouwactiviteiten betekenden een verhoogde inbreng van tegels, zowel in vochtige kelders, in gangen, bij nauwe trapopeningen, als in haardachterwanden. Niet voor niets heeft Walcheren, en Middelburg in het bijzonder, zo'n goede klank bij de Nederlandse tegelverzamelaar. Vele oude en bovendien vaak zeldzame tegels werden in de twintigste eeuw uit Middelburgse huizen verwijderd en vonden hun weg naar diverse tegelverzamelingen in het gehele land. Zeker vanaf 1600 zijn in Middelburg in alle te bouwen nieuwe huizen tegels ingebracht. Aanvankelijk waren dit veelkleurige tegels met hoekfiguren in spaartechniek, later veelkleurige bloem- en vogeltegels en vanaf 1620 monochroom blauw geschilderde tegels met soldaatjes, mooi geklede figuren ('poppen'), uitbeeldingen van ambachten of kinderspel en voor een havenstad beslist niet verwonderlijk, allerlei tegels met mariene onderwerpen: boten, vissen, en mythische zeewezens. In de meeste huizen bevond zich een amalgaam van 'één-figuurtegels', dat wil zeggen steeds één op zich volledige afbeelding binnen de vierkante grens van de tegel met in iedere hoek van de tegel een Franse lelie, dan wel een van een Franse lelie afgeleide hoekfiguur. Slechts zelden, en dan alleen in voorname Middelburgse huizen, zal nten meer dan één tegel overstijgende afbeeldingen, zogenaamde tegeltableaus, zijn tegengekomen. Dergelijke tableaus trof men in de eerste helft van de zeventiende eeuw uitsluitend aan wanneer er sprake was van een representatieve haardpartij. Het lukte, uitgaande van enkele in het depot van het Gemeente Museum te Vlissingen deels bewaarde tableaus, een dergelijke volledige haardachterwand uit circa 1630 te reconstrueren (afb.l. Van den Berge 2000). De precieze oorspronkelijke aanbrengplaats van deze uit een Rotterdamse plateelbakkersoven afkomstige haardachterwandbetegeling was niet meer te achterhalen, maar moet, gezien het al langdurige verblijf in het museumdepot, waarschijnlijk binnen de stad Vlissingen, of in haar directe omgeving, gezocht worden. Het hoofdthema van deze haardachterwand betrof de allegorische voorstellingen van Geloof en Hoop. 1. Reconstructie van een haardachterwand uit een Vlissings huis uit circa 1630. Naast twee op elkaar afgestemde grote tableaus bevinden zich bij dergelijke haardachterwanden eenrijige pilasters ter weerszijden en in het centrum een piramidevormig eindigend vlak met haardstellen. Voor deze reconstructie werd in hoofdzaak gebruik gemaakt van tableaus aanwezig in het Gemeentemuseum Vlissingen, aangevuld met haardstenen, tegels en delen van tableaus uit diverse andere collecties. 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2000 | | pagina 4