hiermee verbonden is. Het volkskundig onderzoek biedt dus inzicht in onze eigen
omgeving, in de wijze waarop mensen omgaan met cultuur en cultuur hanteren als een
middel om hun persoonlijke en groepsbelangen te bevorderen. Verder laat het zien hoe
maatschappelijke ontwikkelingen op de dagelijkse cultuur inwerken.
Prentbriefkaart van de viering van Annetje-Liesjesdag in Middelburg (ZA, verza
meling prentbriefkaarten gemeente Middelburg).
Als ik de blik tenslotte nog even op Zeeland richt, dan zou het in het verlengde van
mijn verhaal goed zijn om de volkscultuur niet als geïsoleerd cultuurverschijnsel,
maar in een brede maatschappelijke context te bestuderen. Zo zou de feestcultuur bij
voorkeur in samenhang met een fenomeen als toerisme, opgevoerd in de leemtelijst,
bekeken moeten worden. We zouden ons verder niet alleen moeten bezighouden met
traditionele feesten zoals Liesjesdag, het Walcherse ringsteken en dergelijke, die
eveneens in de leemtenlijst opgevoerd zijn, maar ook nieuwe, minder bekende feesten
en rituelen er bij moeten betrekken. Toerisme en feestcultuur kunnen verder ook
vanuit het gezichtspunt van lokale en regionale identiteitsvorming bestudeerd
worden, waarbij de relatie van Zeeland tot de Randstad in beeld komt of meer in het
algemeen de vorming van een soort boeren plattelandsidentiteit, wellicht als een
reactie op de dominante Randstad. We denken dan meteen aan de muziekgroep
Normaal met Benny Jolink. In Zeeland bespeelt de hardrockgroep Surrender
dergelijke gevoelens. Er zijn meer voorbeelden van een dergelijke boeren
plattelandsidentiteit te noemen, ongetwijfeld ook voor Zeeland.
Noten
1 K. van Alkemade en P. van der Schelling, Nederlands Displegtigheden, vertoonende de plegtige gebruiken
aan den dis in het houden van maaltijden, en het drinken der gezondheden onder de oude Batavieren, en
vorsten, graaven, edelen, en andere ingezetenen der Nederlanden, weleer gebruikelyk, nevens den
12
GEWOON EN TOCH BIJZONDER