eigen invulling en betekenis -al lijkt nu juist bij het Sinterklaasfeest de mate van uniformering en standaardisering erg hoog. Het loont de moeite dat proces in kaart te brengen. Want wat je dan vaak leert, is hoe recent allerlei verschijnselen zijn, die al heel oud lijken, vanuit het gezichtspunt dan van de huidige oudere generatie. Dat is, tot slot, goed te zien bij het Sinterklaasfeest. Oudere mensen in onze tijd, die opgegroeid zijn in zeg de jaren dertig, zijn er zich tegenwoordig niet meer van bewust dat het Sinterklaasfeest van hun jeugd nog maar een vrij recent verschijnsel was. Zij beschouwen dat als 'de' vorm van Sinterklaasvieren, dat wil zeggen als de enig juiste manier, en noemen dat een oude, dikwijls 'typisch Nederlandse', traditie. Ze zijn daaraan, zoals aan zoveel uit hun jeugd, zo gehecht dat ze zo'n traditie het liefst willen fixeren en normatief willen laten zijn voor iedereen die na hen komt: veranderingen, die er altijd zijn bij tradities, worden dan als een aantasting daarvan beschouwd. Dat bleek heel duidelijk toen ons instituut in 1994 opnieuw een vragenlijst over het Sinterklaasfeest uitstuurde. Dat gebeurde omdat het er sinds eindjaren tachtig steeds meer op leek dat de kerstman de Sint van de troon zou stoten als gever van geschenken. Veel van onze, vaak oudere, correspondenten herkenden het Sinterklaasfeest van hun jeugd niet meer terug: wat veel cadeaus werden er gegeven, en wat een dure spullen. Of kinderen nu zoet of stout geweest waren het afgelopen jaar: ze kregen altijd wat. En niet alleen kinderen kregen iets, maar ook volwassenenen gaven elkaar al die geschenken. En met een beroep op onze eigen, Nederlandse, vaderlandse cultuur en gewoonten zag men inderdaad met lede ogen aan dat zovelen het geschenkenfeest naar de kerst hadden verschoven en geen tijd meer heetten te hebben voor surprises en gedichtjes. Maar uit andere gegevens, zoals kranteberichten en allerlei opiniepeilingen blijkt dat jongelui, waarschijnlijk nu weer vooral in de steden, daar tegenwoordig, in wat wel genoemd wordt onze postmoderne cultuur, heel anders over denken. Daarin ligt niks meer vast, maar besluitje zelf, al naar gelang de omstandigheden, of je je aan een traditie houdt of niet. Cadeautjes met Sinterklaas of met kerst: wat maakt het uit, als je je er maar happy bij voelt! Samenvatting Omdat in de omgang met cultuur, in dit geval vormen van feest en vermaak, allerlei maatschappelijke groeperingen zich voortdurend en om allerlei uiteenlopende redenen willen profileren, zullen ze aan die vormen van feest en vermaak steeds een eigen draai geven, daarop een eigen stempel willen zetten. Men wil graag laten zien tot welke groep men behoort of zou willen behoren. Waren dat in de negentiende eeuw vooral sociale en levensbeschouwelijke groepen, tegenwoordig lijken dat vooral generaties of degenen die zich toeleggen op een bepaalde levensstijl. Het waarnemen en in hun context plaatsen van dergelijke processen maakt volkskunde, Nederlandse etnologie of het onderzoek van alledaagse geschiedenissen zo buitengewoon boeiend. Uit die onderlinge worsteling van groepen met elkaar komt steeds iets nieuws bovendrijven. Zeeland lijkt me daarom een plek bij uitstek om die dynamiek te onderzoeken. Bibliografie Over het negentiende-eeuwse beschavingsoffensief, in hoofdzaak in Goes, en de St.-Nicolaasfeesten aldaar FEEST EN VERMAAK. SINTERKLAASFEESTEN IN DE 19e EN 20e EEUW 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2000 | | pagina 35