een heel lange lijst, die loopt van de 'kanaalrat' (kleine actieve depressie in Het
Kanaal) van Julius Caesar in augustus 55 v. Chr., tot de invasie in Normandië op 6 juni
1944, die bij twee Beaufort windkracht meer, had moeten worden uitgesteld.
Overigens is niet zo vaak het weer de enige factor; meestal gaat het om een complex
van factoren waarvan het weer er slechts een is.
Klimaat
In 1600 was er sprake van de invloed van het weer. 'Weer' is momenteel en lokaal.
Veel rampen, zoals stormvloeden, zijn een gevolg van het weer. Hoe groot de schade
is, hangt af van onder meer dijkhoogte en -onderhoud. Daarnaast is er het klimaat.
Daaronder kan men verstaan het gemiddelde weer over langere tijd (zo'n 30 tot 40
jaar) en in een groot gebied en met inbegrip van de marge waar binnen de extremen
optreden. Overzien wij de afgelopen duizend jaar, dan kunnen wij op grond van de
temperatuur drie perioden onderscheiden en wel het Middeleeuwse Klimaat-
Optimum (tot ca. 1430), de Kleine Ijstijd (ca. 1430 tot ca. 1860) en het Moderne
Klimaat-Optimum. Binnen deze perioden zijn nog weer tal van kleinere
schommelingen te signaleren.
Zou door de jongste klimaatverandering het zeeniveau gaan stijgen, dan zou dat in
het bijzonder voor Zeeland grote gevolgen hebben. Ornaat ook hier geldt: 'In het
verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal' is een onderzoek naar het vroegere
weer en klimaat van het grootste belang. Waardoor werd de Kleine Ijstijd veroorzaakt
en waardoor het Moderne Optimum? Welke oorzaken (meer dan een!?) liggen ten
Het uitrukken van de loodsboot naar de gestrande Brik Pegno d'Amicizia voor
Brouwershaven in 1852 (ZA, Zelandia Illustrata III, nr. 314).
HET WEER ALS DE VOORNAAMSTE BIJZAAK IN DE GESCHIEDENIS
37