Een boer en zijn arbeider op de dorsvloer op een boerderij bij Kapelle op Zuid-Beveland (ZA, Zelandia Illustrata III, nr. 977-B). schuilen; je kon een kipkar omdraaien en er onder gaan zitten als het te hard regende om te werken. Daar aten ze ook hun boterham op; zittend op een plank in de modder. Het was nèt geen slavenwerk, maar het leek wel degelijk op het leven van die piramidebouwers. Maar vind je over die barre werkomstandigheden iets terug in het officiële verslag van de inpoldering? Ik hoef het antwoord amper te geven. U weet het al. Als ik één ding al vroeg heb geleerd via de verhalen van vader, dan is het dat de officiële geschiedenis er een is van mensen die de baas waren, die de geschiedenis maakten; de rest heeft die geschiedenis wel 'meegemaakt', maar toch vooral ondergaan. En die laatsten kwamen eigenlijk pas in jaren '60 voor het eerst zelf aan het woord. Niet via de historici maar via de journalisten. Dat gebeurde met de doorbraak van het interview als journalistieke vorm. Het paste bij de democratiseringsjaren '60 dat de levensverhalen van gewone mensen in zwang kwamen (zowel in kranten als op de radio en op de tv). Het zou daarna nog minstens een decennium duren eer sommige historici het belang van het ooggetuigenverhaal van de gewone man gingen erkennen. Erkennen dat het kijken naar het verleden vanuit verschillende gezichtshoeken een beter inzicht kan geven in de sociale processen die plaatsvonden. Erkennen datje zo antwoord kunt krijgen op vragen die te maken hebben met de morele component in de samenleving, met de 'normen en waarden" (toch weer zo actueel in onze tijd). Hoe was het daarmee gesteld? Wil je daar iets over te weten komen dan heb je onvoldoende aan de vaak droge officiële geschiedschrijving. Dan heb je de getuigenis van doodgewone mensen nodig. Deze eeuw biedt ons de kans om óns nageslacht een beter, een completer beeld over te leveren dan de voorgaande. Wij kunnen getuigenissen op band opnemen of audiovisueel registreren. Wij kunnen waar maken dat de 20ste eeuw inderdaad de eeuw is van de menselijke maat; de eeuw waarin het leven van gewone stervelingen ook bijzonder is. Nu we het jaar 2000 naderen, zie je de belangstelling ervoor ook groeien. Boeken over onze eeuw, gezien vanuit het perspectief van gewone mensen ■KRENTENBROOD MET KRUKELS 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2000 | | pagina 45