publiek en om daarmee weer bezoek te genereren aan onze regio dat leidt tot omzet en
werkgelegenheid. Cultuur en toerisme zijn sectoren die elkaar regelmatig weten te vinden.
De aandacht voor cultuurhistorisch erfgoed neemt toe. Door de toenemende internationalisering zijn
mensen meer en meer geneigd om op zoek te gaan naar hun eigen roots: regionalisering als
contramal van internationalisering.
De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland hebben een rijke maritieme historie. De
maritieme historie is bij uitstek een thema dat voor de toerist beleefbaar is te maken. In de
toeristische sector wordt het belevingsaspect steeds belangrijker. Het gaat niet langer uitsluitend en
voornamelijk over de harde zaken (voorzieningen) het gaat steeds meer om de emotie die de
activiteit met zich meebrengt, het verhaal erbij en de gevoelens die dat teweegbrengt. Het verhaal
moet natuurlijk wel een historische waarde hebben. De toerist is immers steeds hoger opgeleid en
laat zich niet alles op de mouw spelden.
In het huidige Scheldemond Maritiem-project zien we nu al
leuke samenwerkingen ontstaan. Zo zal de Alcyon de
gemeente Kruibeke aandoen, hetgeen het bezoek aan de
getijdenmolen stimuleert. Het Lampsinshuis en de Stichting
Behoud Hoogaars praten over een gezamenlijk arrangement
voor scholen. De Mercator maakt voorzichtige plannen om
volgend jaar naar Vlissingen te komen. De gemeente
Kruibeke zal naar alle waarschijnlijkheid de Westhinder
overnemen en laten afmeren bij de getijdenmolen in
Rupelmonde. Allemaal initiatieven die waarschijnlijk niet
waren geboren als de eerste contacten in het kader van
Scheldemond Maritiem niet waren gelegd. Uiteraard hopen
Boegbeelden van het Maritiem Erfgoed in de Scheldemond
In het project Scheldemond Maritiem is mede met het oog op de toekomst een historisch verhaal
geschreven over de Scheldemond.* Vanaf de Romeinse periode tot nu toe is de historie beschreven
in een voor ieder leesbaar document. Daarnaast is een beschrijving gemaakt van de thema's
waarmee de Scheldemond heeft te maken. Hoofdthema's daarin zijn:
Strijd met het water
Scheldemond als militair bolwerk
Scheepstypen en scheepsbouw
Europese handel
Scheldemond en de wereld
Het ligt in de bedoeling om in een volgend project ('People
to People') te komen tot uitgave van deze verhalen. Ze gaan
waarschijnlijk ook dienen als een kader waaraan volgende
projecten getoetst zullen worden. Wat in de loop van de
INTERREG-perioden duidelijk is geworden, is dat het van
belang is dat er tussen de verschillende onderdelen enige
samenhang moet bestaan. In veel gevallen zijn de
afzonderlijke onderdelen namelijk te klein om toeristisch te
verkopen. In samenhang met elkaar kan dat wel. Het ligt in
de bedoeling om onder de titel 'Scheldemond Maritiem:
2500 jaar mens en delta' te komen tot diverse nieuwe
projecten in INTERREG III.
41