Didactisch werk Voor uitgeverij Stenvert schreef Arnoldus samen met een collega een geschiedenis- en een aardrijkskundemethode voor de jongste leerlingen: Erop uit3. Die verhalen voor de kleintjes, met daarin eenvoudige leerstof verwerkt, zijn bijzonder aardig. Er wordt bijvoorbeeld een treinreisje naar Amsterdam gemaakt; naast een gezellig verhaal komen dan ook de steden langs de spoorlijn ter sprake, de landschappen en de grondsoorten. Een bezoekje met de auto aan opa en oma in Nijmegen geeft weer gelegenheid verkeersborden te leren lezen, iets over Philips in Eindhoven te vertellen en de aandacht op de vele Duitse auto's te vestigen. Voor uitgeverij Kinheim in Werkendam verzorgde hij een aantal 'blokboeken' over geschiedenis en aardrijkskunde4, voor verschillende leeftijden en schoolklassen. Het zijn leuk geïllustreerde boeken, met vragen die beantwoord kunnen worden aan de hand van een leer-atlas van Nederland5. Arnoldus bleef zijn schoolboeken serieus corrigeren en bijwerken; in sommige boeken - van al zijn werken heeft mevrouw Arnoldus een exemplaar in haar mans studeerkamer staan - vind je soms papiertjes met kleine aanvullingen of verbeteringen. Het boek De groten der aarde6 is een voorbeeld van een leerzaam, maar ook leesbaar boek voor de wat oudere scholieren. Het behandelt tachtig grote persoonlijkheden, zoals Albert Einstein, Ludwig van Beethoven, Abel Tasman, Michelangelo. Na een kort verhaal, een momentopname in hun gezin of bij hun werk, volgt een rijtje met belangrijke data, werkzaamheden en werken van de behandelde personen. Henri Arnoldus aan het werk. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2004 | | pagina 15