Deze wondere wereld7 is voor jongelui van zo'n jaar of veertien een boek waarmee Amoldus op een eenvoudige manier belangstelling wil opwekken voor belangrijke uitvindingen en onderzoekingen in de twintigste eeuw. Hij laat in dit boek lezers meetrekken met expedities naar de Zuidpool of de Mount Everest, en ze maken kennis met atoomsplitsing, ontdekken het uranium en volgen de ontwikkeling van de televisie. Het boek werd onder andere in het Zuid-Afrikaans vertaald onder de mooie titel Hier die Wonderlike Wêreld, ontmoet die manne wat ons wêreld verander deur hul baanbrekerswerk as wetenskaplikes en ingenieurs. Wat op de binnenkant van de omslag van dit boek staat geldt voor al het didactische werk van onze auteur: 'Die skrywer het 'n slag om hier die ingewikkelde dinge op so 'n manier te verduidelik dat elke kind dit kan verstaan'. Het liefste schreef Amoldus lesboeken en naslagwerken of hielp mee aan het ontstaan daarvan. Voor Nederland bewerkte hij de Junior Encyclopedie^waarvan de stof door een groep pedagogen was geleverd. De bonte wereld van A tot Z9 maakte hij met twee collega's voor Nederland en Vlaanderen persklaar. Dr. Honoré Rottier, een in Sint-Jansteen geboren planoloog, schreef samen met Henri Amoldus een wetenschappelijk boek over de Vlaamse kustvlakte in Noord-Frankrijk, België en Zeeuws- Vlaanderen: De Vlaamse kustvlakte van Calais tot Saeftinge,0. Weinig landstreken waren zo onderhevig aan de wisselingen van de natuur als de Vlaamse kustvlakte. Ondanks de onherbergzaamheid in het verleden hebben er zich toch mensen gevestigd, die zich aan de omgeving trachtten aan te passen. De strijd van de mens met de zee heeft zijn sporen in de bodem nagelaten. Nederzettingen, gebouwd op de grens van land en water groeiden soms uit tot steden die interessante cultuuruitingen bewaarden. Ook de kustplaatsen, ontstaan uit vissersdorpen, hebben vaak een boeiende geschiedenis. Over dit alles hebben de auteurs gezamenlijk een toegankelijk en handzaam werk geschreven. Schepen en scheepvaart Het boek 40 eeuwen scheepvaart11 gaat over allerlei soorten schepen: uitgeholde boomstammen, galeien van de Romeinen, ijsbrekers, passagiersschepen, je kunt ze zo gek niet bedenken of ze komen in het boek voor. Zelfs een brik, een boeier, en wat is in vredesnaam een smak? Dat blijkt een lokale naam van een platboomde vissersschuit te zijn met het dek aan de voor- en achtersteven even breed. Gekoppeld aan de voorstellingen van de schepen wordt de geschiedenis van de scheepvaart verteld vanaf de oudste tijden tot heden. Daarna komt de bouw van een schip aan de beurt, tot de tewaterlating en de overdracht toe. In het hoofdstuk 'Gegevens' krijgen we antwoord op praktische vragen: de inhoud van een schip wordt in tonnen gemeten maar wat is de inhoud van een ton? Wat bedoelt men met de windkracht op de schaal van Beaufort? Dat schepen, water en de haven Henri Amoldus boeiden bewijst ook het in opdracht van de N.V. Haven van Vlissingen door hem geschreven jubileumboek: Vijftig jaar N.V. Haven van Vlissingen 1934-198412. Na een historisch gedeelte wordt het reilen en zeilen tijdens de Tweede Wereldoorlog besproken, het Sloehavenproject, de resultaten door omvangrijke acquisitie en de snelle groei van het bedrijf in de jaren tachtig. Feest in Middelburg In 1967 bood het bestuur van Middelburg de leerlingen van de 4e, 5e en 6e klas van het basisonderwijs ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de stad het boekje Onze stad is jarig13 aan, geschreven door Henri Amoldus. Het begint met het verhaal over het verkrijgen van stadsrechten in 1217. Twee duidelijke kaartjes, uit 1300 van de provincie en uit 1550 van de stad Middelburg, zijn de eerste illustraties. Het boek geeft behalve de geschiedenis in vogelvlucht, hoofdzakelijk beeldmateriaal met eenvoudige, duidelijke bijschriften. 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2004 | | pagina 16