Deze wondere wereld7 is voor jongelui van zo'n jaar of veertien een boek waarmee Amoldus op een
eenvoudige manier belangstelling wil opwekken voor belangrijke uitvindingen en onderzoekingen
in de twintigste eeuw. Hij laat in dit boek lezers meetrekken met expedities naar de Zuidpool of de
Mount Everest, en ze maken kennis met atoomsplitsing, ontdekken het uranium en volgen de
ontwikkeling van de televisie. Het boek werd onder andere in het Zuid-Afrikaans vertaald onder de
mooie titel Hier die Wonderlike Wêreld, ontmoet die manne wat ons wêreld verander deur hul
baanbrekerswerk as wetenskaplikes en ingenieurs. Wat op de binnenkant van de omslag van dit
boek staat geldt voor al het didactische werk van onze auteur: 'Die skrywer het 'n slag om hier die
ingewikkelde dinge op so 'n manier te verduidelik dat elke kind dit kan verstaan'.
Het liefste schreef Amoldus lesboeken en naslagwerken of hielp mee aan het ontstaan daarvan.
Voor Nederland bewerkte hij de Junior Encyclopedie^waarvan de stof door een groep pedagogen
was geleverd. De bonte wereld van A tot Z9 maakte hij met twee collega's voor Nederland en
Vlaanderen persklaar.
Dr. Honoré Rottier, een in Sint-Jansteen geboren planoloog, schreef samen met Henri Amoldus een
wetenschappelijk boek over de Vlaamse kustvlakte in Noord-Frankrijk, België en Zeeuws-
Vlaanderen: De Vlaamse kustvlakte van Calais tot Saeftinge,0. Weinig landstreken waren zo
onderhevig aan de wisselingen van de natuur als de Vlaamse kustvlakte. Ondanks de
onherbergzaamheid in het verleden hebben er zich toch mensen gevestigd, die zich aan de
omgeving trachtten aan te passen. De strijd van de mens met de zee heeft zijn sporen in de bodem
nagelaten. Nederzettingen, gebouwd op de grens van land en water groeiden soms uit tot steden die
interessante cultuuruitingen bewaarden. Ook de kustplaatsen, ontstaan uit vissersdorpen, hebben
vaak een boeiende geschiedenis. Over dit alles hebben de auteurs gezamenlijk een toegankelijk en
handzaam werk geschreven.
Schepen en scheepvaart
Het boek 40 eeuwen scheepvaart11 gaat over allerlei soorten schepen: uitgeholde boomstammen,
galeien van de Romeinen, ijsbrekers, passagiersschepen, je kunt ze zo gek niet bedenken of ze
komen in het boek voor. Zelfs een brik, een boeier, en wat is in vredesnaam een smak? Dat blijkt
een lokale naam van een platboomde vissersschuit te zijn met het dek aan de voor- en achtersteven
even breed. Gekoppeld aan de voorstellingen van de schepen wordt de geschiedenis van de
scheepvaart verteld vanaf de oudste tijden tot heden. Daarna komt de bouw van een schip aan de
beurt, tot de tewaterlating en de overdracht toe. In het hoofdstuk 'Gegevens' krijgen we antwoord
op praktische vragen: de inhoud van een schip wordt in tonnen gemeten maar wat is de inhoud van
een ton? Wat bedoelt men met de windkracht op de schaal van Beaufort?
Dat schepen, water en de haven Henri Amoldus boeiden bewijst ook het in opdracht van de N.V.
Haven van Vlissingen door hem geschreven jubileumboek: Vijftig jaar N.V. Haven van Vlissingen
1934-198412. Na een historisch gedeelte wordt het reilen en zeilen tijdens de Tweede Wereldoorlog
besproken, het Sloehavenproject, de resultaten door omvangrijke acquisitie en de snelle groei van
het bedrijf in de jaren tachtig.
Feest in Middelburg
In 1967 bood het bestuur van Middelburg de leerlingen van de 4e, 5e en 6e klas van het
basisonderwijs ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de stad het boekje Onze stad is jarig13
aan, geschreven door Henri Amoldus. Het begint met het verhaal over het verkrijgen van
stadsrechten in 1217. Twee duidelijke kaartjes, uit 1300 van de provincie en uit 1550 van de stad
Middelburg, zijn de eerste illustraties. Het boek geeft behalve de geschiedenis in vogelvlucht,
hoofdzakelijk beeldmateriaal met eenvoudige, duidelijke bijschriften.
14