nichtje: 'weetje wat een L.A.T.-relatie is?' Waarop deze vrouw antwoordt 'Leve Apart Tegère'. Of de afscheidsgroet waarbij op het 'Dag van de een, steevast 'Dag öh!' van de ander volgt? De jeugd heeft de toekomst Voor de nieuwe brochure, mét het nieuwe logo en de nieuwe slogan, is gebruik gemaakt van een foto waarop een jongen in Zeeuwse klederdracht staat afgebeeld. Deze jongen, Djangko Besuijen en zijn zusje Ellis, beiden in klederdracht, mogen het eerste exemplaar aan de burgemeester van Kapelle aanbieden. Ze kunnen er blijkbaar slecht afstand van doen, want hij krijgt het pas na lang aandringen. Met het aanbieden aan de mensen in de zaal hebben ze gelukkig minder moeite. Vrome voordrachten Uit elke dialectregio wordt nu een verhaal verteld, waarbij het me opvalt dat spiritualiteit in veel verhalen een rol speelt. Zo vertelt George Sponselee een verhaal over stropen en het gevaar van dwaallichtjes. In het verhaal steekt de moeder een kaarsje aan voor het beeld van de heilige Antonius als teken dat de stropers zich in veiligheid moesten brengen voor de dienaren der wet. Leni Blom-Schaleven heeft het weer over haar belevenissen in een Thaise tempel toen ze op merote was. Het monumentje in woorden voor de kattenjuffrouw van Tholen van Tonny Duijzer-Kwist verhaalt van de essentie van het geloof: naastenliefde en Corry Arendse vertelt hoe een kind kan geloven dat boodschappen aan een vlieger tot in de hemel kunnen komen op basis van haar eigen ervaringen als evacueetje uit Rithem. Ten slotte vertelt ridder Pau Heerschap een aantal histories waarin bijbelverhalen een grote rol spelen. Zo vertelt hij dat hij als onderwijzer leerde hoe hij een verhaal spannend kon maken. In het verhaal van Samson en Delilah laat hij Delilah regelmatig naar het mes grijpen om het haar van Samson af te snijden, maar laat haar het steeds nét niet doen. Als de spanning in de klas flink is opgebouwd laat hij haar uiteindelijk tóch het mes pakken en het haar afsnijden, waarop Keesje Noord'oek uit die klas verontwaardigd uitriep: 'rotwuuf' Ook Engel Reinhoudt laat zich niet onbetuigd op het spirituele gebied. In de aanloop naar zijn liedjes vertelt hij over de teloorgang van persoonlijke betrokkenheid in de volgende anekdote: Iemand komt een boekwinkel binnen en vraagt om een Bijbel, waarop de winkeldame zich over haar computer buigt en vraagt: 'Wie is de schrijver?' Waarop de klant antwoordt: 'God'. Na wat getik en geklikt zegt ze: 'Die staat er niet in!' Hij zingt verder over de opkomst van de computer in 'Geloofd zij Microsoft' en zet een sterk lied neer met ter plaatse gemaakte teksten over de gebeurtenissen op deze Dialectdag. 'Oed! (De Zeeuwse vertaling van chapeau.) Wat ook hier weer voor een brok in mijn keel zorgt, is de laatste regel van zijn laatste lied over het verdwijnen van het Zeeuwse dialect: 'Oanze kids bin de oallerleste huus'. Precies op tijd zetten we met zijn allen weer het Zeeuws Volkslied in ter afsluiting van de dag en ik vraag me af of Jopie Meerman in Portugal aan het meezingen is, zoals ze eerder in een brief aan het bestuur heeft verteld. De rijkdom van tweetaligheid Gewapend met vier bloemstukjes, voor mezelf, mijn moeder, schoonmoeder en moe Griete, rijd ik op de terugweg weer langs het bord waarop de petaten en juun aangeprezen werden, maar komend vanuit Kapelle staat er vermeld 'Te koop, aardappelen en uien'. Als we er nu van uitgaan dat de verkopers hierdoor een grotere groep mensen tot kopen van hun handelswaar hebben kunnen 54

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2004 | | pagina 56