Aflevering 155 voorjaar 2007 slaap inhaalde, wat niet geheel geruisloos gebeurde: "Mijn collega kan ik horen slapen op vier meter afstand van me in een andere kamer. Wat was de stakkerd moe.' Diezelfde avond gingen Oussoren en Van Til nog naar Paterson, om de 'vele Van Tils' die daar woonden - vermoedelijk familie van de predikant - te bezoeken. De volgende dagen stonden er reizen door de omgeving van New York en de naar enkele meren in de regio op het programma. Op zondag gingen beide Middelburgse predikanten voor in de Christian Reformed Church in Hoboken.64 Op maandagochtend 15 september keerde Van Til terug naar Nederland. Na een negendaagse reis op het schip de Volendam arriveerde hij op 23 september in Rotterdam. De volgende ochtend bekeek hij samen met zijn familie en in aanwezigheid van de pers de kleurenfilm die hij in Noord- Amerika gemaakt had. Op de film waren Oussoren en emigranten uit Zeeland te zien, shots van de Canadese natuur en fragmenten van een Amerikaanse vliegshow. Waarschijnlijk heeft Van Til later nog een gemeenteavond belegd om deze film te vertonen, want in zijn vijfde brief aan De Faam beloofde hij zijn Middelburgse kerkgenoten: 'Ik zal U in de gelegenheid stellen de resultaten [van de kleurenfilm] te zien.'65 Besluit In dit en in de voorgaande artikelen 'Luctor et Emigro' heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat zowel regionale economische factoren als godsdienstige verschillen een rol hebben gespeeld bij de naar verhouding geringe naoorlogse emigratie uit de provincie Zeeland. Het feit dat er in Zeeland in vergelijking met de noordelijke provincies relatief veel bevindelijk-gereformeerden woonden en minder neocalvinisten, remde de emigratie uit deze provincie af. In dit afsluitende artikel heb ik deze eerder verdedigde stelling willen onderstrepen door aan te tonen dat de neocalvinisten ruimer gebruik maakten van de pers om emigratie te propageren. Zij gebruikten de neutrale pers om emigratie te promoten, terwijl de bevindelijk-gereformeerden zich beperkten tot De Saambinder. De Christelijke Emigratie Centrale, journalisten en predikanten werkten effectief samen om emigratie een positieve nieuwswaarde te geven. Dit was niet alleen landelijk het geval, maar ook in Zeeland. Oussoren en Van Til waren predikanten met een brede internationale oriëntatie, die positief over emigratie naar Noord-Amerika oordeelden en de lezers van De Faam doorverwezen naar de Christelijke Emigratie Centrale. Hoewel ze ook de schaduwzijden van de Amerikaanse en Canadese maatschappij aan de orde stelden, meenden ze dat emigratie naar Noord-Amerika zeker verantwoord was voor mensen met ruggengraat en doorzettingsvermogen. We mogen gerust aannemen dat Oussoren en Van Til als boordpredikant een belangrijke stimulerende rol vervulden. Boordpredikanten vormden door de publiciteit en aandacht die zij voor, tijdens en vooral na hun reis voor de overzeese emigratie vroegen 'een belangrijke factor in het 'emigratie- minded' maken van onze kerken in het vaderland', zo merkte J. Kremer, de voorzitter van de Deputaten van de Emigratie van de GKN in 1956 terecht op.66 Toch sorteerde de positieve berichtgeving van Oussoren en Van Til in Zeeland niet helemaal het gewenste effect. Zoals we in 'Luctor et Emigro I' constateerden, bleef de emigratie van neocalvinisten uit Zeeland naar

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2007 | | pagina 20