Aflevering 155 voorjaar 2007
De motorklipper
'Libea' tijdens de
Eerste Wereldoorlog
(met de neutraliteits-
kenmerken op de
romp). Dit schip heeft
het langst voor
Alberts gevaren,
daarom bestaat er
waarschijnlijk nog
een foto van (coll. A.
R. Koppejan).
De 'Geziena', stalen motor-zeilaakschip, in 1916 gekocht, dezelfde dag nog
van de ankers geslagen en total loss verklaard.
De 'Zeemeeuw', driemastschoener, 1916, heeft heel kort of helemaal niet
gevaren, na verkoop werd het de 'Geziena'. (Het is onduidelijk of dit schip
de bovenstaande 'Geziena' werd.)
De 'Libea', motorschoener (1916-1920). Dit schip kan als het meest
succesvolle beschouwd worden: het heeft nl. het langst gevaren en er
bestaat zelfs nog een foto van.
Jammer dat deze inspanningen niet tot een echte Middelburgse
houtvaartrederij hebben geleid. Het investeren in een vijftal 'zeilschepen
met motorvermogen' van ongeveer 150-250 ton grootte moet omstreeks
1915 voor een bedrijf als Alberts toch wat achterhaald zijn geweest. Een
Middelburg, Loskade,
jaren dertig twintigste
eeuw. Volop hout
werd er destijds
aangevoerd, maar
niet met Middelburgse
coasters. Houthandel
Alberts had ook een
depot aan de
Loskade. De
'Heemskerk' (1931)
van de Hollandse
Zeerederij te
Rotterdam gaat hier
lossen (coll. A.R.
Koppejan
-