Aflevering 155 voorjaar 2007 De motorklipper 'Libea' tijdens de Eerste Wereldoorlog (met de neutraliteits- kenmerken op de romp). Dit schip heeft het langst voor Alberts gevaren, daarom bestaat er waarschijnlijk nog een foto van (coll. A. R. Koppejan). De 'Geziena', stalen motor-zeilaakschip, in 1916 gekocht, dezelfde dag nog van de ankers geslagen en total loss verklaard. De 'Zeemeeuw', driemastschoener, 1916, heeft heel kort of helemaal niet gevaren, na verkoop werd het de 'Geziena'. (Het is onduidelijk of dit schip de bovenstaande 'Geziena' werd.) De 'Libea', motorschoener (1916-1920). Dit schip kan als het meest succesvolle beschouwd worden: het heeft nl. het langst gevaren en er bestaat zelfs nog een foto van. Jammer dat deze inspanningen niet tot een echte Middelburgse houtvaartrederij hebben geleid. Het investeren in een vijftal 'zeilschepen met motorvermogen' van ongeveer 150-250 ton grootte moet omstreeks 1915 voor een bedrijf als Alberts toch wat achterhaald zijn geweest. Een Middelburg, Loskade, jaren dertig twintigste eeuw. Volop hout werd er destijds aangevoerd, maar niet met Middelburgse coasters. Houthandel Alberts had ook een depot aan de Loskade. De 'Heemskerk' (1931) van de Hollandse Zeerederij te Rotterdam gaat hier lossen (coll. A.R. Koppejan -

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2007 | | pagina 39