Aflevering 155 voorjaar 2007 3 contacten hadden met ene kapitein-eigenaar Kunst uit Groningen, die met een motorklipper een regelmatige dienst van Antwerpen op Londen voer en daarbij veel steen vervoerde. Volgens Kunst zouden de Vermeulens ook een kustvaarder moeten gaan exploiteren, omdat dat erg lucratief was Broer Jacob (1904-1971) van Maria Hendrika werd zelfs naar de Zeevaartschool gestuurd om zeevaartdiploma's te gaan halen. Het is er echter niet van gekomen! Dus helaas geen kustvaartbedrijf Vermeulen met een schip of schepen met 'Middelburg 'op de kont.' Geluk in de kustvaart? Oorspronkelijk komt de Middelburgse binnenschippersfamilie Geluk van Sint-Philipsland. Een groot aantal van haar binnenvaartschepen vaart nog steeds, met 'Middelburg' op de kont. Het is een echte schippersfamilie die ook de zondag nog in ere houdt. Ergens in 1987 rolde ik ongeveer van mijn fiets af, omdat de voormalige kusttanker 'Esso Bremerhaven' (1958) ineens aan de Loskade lag! Ik kende dit schip, omdat ik in mijn 'tienertijd' honderden foto's verzameld heb, door allerlei Maatschappijen aan te schrijven. Ik hield dit schip in de gaten en zag een paar dagen later 'Arne - Middelburg' staan. Ik nam een paar foto's, die in mijn archief verdwenen. Toen vermoedde ik al dat 'Geluk Beheer' daar wel eens iets te maken mee zou kunnen hebben. Naar aanleiding van het samenstellen van dit artikel belde ik de heer Geluk en hij vertelde mij dat hij dat schip inderdaad gekocht had en dat het 'reisje van misschien hooguit twee dagen' Hamburg-Middelburg uiteindelijk vanwege stormen, ten anker gaan om beter weer af te wachten enz., hoge zeeën, weer ten anker gaan, een week in beslag nam! 'Toen ze eindelijk in Middelburg waren was er niks meer aan boord. Om op adem te komen en weer eens lekker te eten heb ik die paar bemanningsleden naar een hotel gebracht,' aldus de heer Geluk. Na ongeveer veertien dagen verkocht hij het schip door naar het Antwerpse bunkerbedrijf Longueville. Als 'Rapide IV' kwam het eerst als Middelburg, Kanaal door Walcherenjaren tachtig twintigste eeuw. Houthandel Alberts was al lang verdwenen. Toch losten er in die tijd voornamelijk Wijnne Barends-schepen, hier waarschijnlijk voor Houthandel Van Riesen uit Goes. Hier de 'Isabel' (1972) (coll. A.R. Koppejan).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2007 | | pagina 41