1-0
Aflevering 155 voorjaar 2007
breed. 'Saima-afmetingen' zijn de maximale afmetingen voor de kleinste
sluis in het Saima Kanaal naar de Saima-meren in Zuidoost-Finland: een
kanaal dat gedeeltelijk op Russisch grondgebied gelegen is. Voldoende
historische informatie over dat kanaal is moeilijk te verkrijgen. Het dateert
van 1856, in de jaren zestig van de vorige eeuw is het gemoderniseerd en
heropend in 1968. Het kanaal is 23 zeemijlen lang en telt acht sluizen,
waarbij een hoogteverschil van ca. 75 meter overbrugd wordt. Het schijnt
dat - sinds 1968 - het 'Russisch deel' opnieuw voor 50 jaar geleased is door
Finland, 's Winters vriest het kanaal dicht. De meeste schepen die er
gebruik van maken zijn 'ijsversterkt' en met hulp van 'ijsbrekers' duurt het
gemiddelde 'navigable season' (zoals dat zo mooi in de Engelstalige Baltic
Pilot staat) van begin april tot januari.
Mijns inziens bood dit kanaal, ook met het 'neerhalen' in 1989 van de
Berlijnse Muur en verdere 'ontsluiting'van het Oostblok, nieuwe
mogelijkheden voor de vestiging van industrieën op zowel Fins als
Russisch grondgebied. Vele Nederlandse schepen met 'Saima-afmetingen'
werden gebouwd. Een nieuwe serie, van uiteindelijk acht schepen, werd
voor de Flinter Groep ontworpen door Bodewes te Hoogezand en het
bijzondere van dit type schepen is dat zij een enorm groot, hoog en
vierkant ruim hebben met een - naar verhouding - zeer grote kubieke
inhoud. Ideaal voor het vervoer van bulk, stukgoed en hout (te vergelijken
met de vroegere 499 Brt. coaster met 'verhoogd halfdek', of op z'n Engels,
het 'raised quarterdeck schip') De schepen hebben vier (losse)
dwarsscheepse graanschotten, schotten die ook achterin het ruim gelegd
kunnen worden om een tussendek te vormen.
De eerste waren de 'Flinterbothnia', 'Flinterbaltica', 'Flinterborg',
'Flinterbjorn' en 'Flinterbelt'. De 'Flinterboreas' en 'Flinterbrise' waren
respectievelijk nr. zes en zeven. De 'Flinterbirka' is de achtste en voorlopig
laatste uit de serie en kwam eind juni 2006 in de vaart. Werd het eerste
Delfzijl, 11 mei 2006.
Kapitein Marcel de
Graaff met zijn
echtgenote brengen
een toast uit bij de
doopplechtigheid (coll.
M. de Graaff).