1-0 Aflevering 155 voorjaar 2007 breed. 'Saima-afmetingen' zijn de maximale afmetingen voor de kleinste sluis in het Saima Kanaal naar de Saima-meren in Zuidoost-Finland: een kanaal dat gedeeltelijk op Russisch grondgebied gelegen is. Voldoende historische informatie over dat kanaal is moeilijk te verkrijgen. Het dateert van 1856, in de jaren zestig van de vorige eeuw is het gemoderniseerd en heropend in 1968. Het kanaal is 23 zeemijlen lang en telt acht sluizen, waarbij een hoogteverschil van ca. 75 meter overbrugd wordt. Het schijnt dat - sinds 1968 - het 'Russisch deel' opnieuw voor 50 jaar geleased is door Finland, 's Winters vriest het kanaal dicht. De meeste schepen die er gebruik van maken zijn 'ijsversterkt' en met hulp van 'ijsbrekers' duurt het gemiddelde 'navigable season' (zoals dat zo mooi in de Engelstalige Baltic Pilot staat) van begin april tot januari. Mijns inziens bood dit kanaal, ook met het 'neerhalen' in 1989 van de Berlijnse Muur en verdere 'ontsluiting'van het Oostblok, nieuwe mogelijkheden voor de vestiging van industrieën op zowel Fins als Russisch grondgebied. Vele Nederlandse schepen met 'Saima-afmetingen' werden gebouwd. Een nieuwe serie, van uiteindelijk acht schepen, werd voor de Flinter Groep ontworpen door Bodewes te Hoogezand en het bijzondere van dit type schepen is dat zij een enorm groot, hoog en vierkant ruim hebben met een - naar verhouding - zeer grote kubieke inhoud. Ideaal voor het vervoer van bulk, stukgoed en hout (te vergelijken met de vroegere 499 Brt. coaster met 'verhoogd halfdek', of op z'n Engels, het 'raised quarterdeck schip') De schepen hebben vier (losse) dwarsscheepse graanschotten, schotten die ook achterin het ruim gelegd kunnen worden om een tussendek te vormen. De eerste waren de 'Flinterbothnia', 'Flinterbaltica', 'Flinterborg', 'Flinterbjorn' en 'Flinterbelt'. De 'Flinterboreas' en 'Flinterbrise' waren respectievelijk nr. zes en zeven. De 'Flinterbirka' is de achtste en voorlopig laatste uit de serie en kwam eind juni 2006 in de vaart. Werd het eerste Delfzijl, 11 mei 2006. Kapitein Marcel de Graaff met zijn echtgenote brengen een toast uit bij de doopplechtigheid (coll. M. de Graaff).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2007 | | pagina 44