Aflevering 155 voorjaar 2007
vijftal nog te Nederland afgebouwd, de laatste drie zijn helemaal te Gdansk
(Polen) op de Mapro werf (Marine Projects Ltd.) afgebouwd.
Vaar ge bied
De 'Flinterbrise' is samen met de 'Flinterbaltica' en 'Flinterborg' via Ancora
voor een langdurig 'timecharter' verhuurd aan het Finse Bedrijf UPM. De
schepen vervoeren voornamelijk hout en houtproducten van en naar het
'continent'. De 'Flinterboreas' is via Ancora op de 'vrije markt' geplaatst en
heeft een groter vaargebied. Bij de voorbereiding van dit verhaal sprak ik
kapitein Richard nog en hij verklaarde mij dat inderdaad de 'Flinterboreas'
op een soort 'vrije vaart' zit voor Ancora en thans veel hout op diverse
havens in Frankrijk vaart.
De Flinter Groep
De Flinter Groep omvat Flinter Management en Ancora Shipping. (Wijlen)
gepensioneerd Wagenborg directeur Jan van Niejenhuis richtte in 1990
Flinter Management op, met één kustvaarder van 3000 ton, de 'Flinterborg'.
Een detail dat niet onvermeld mag blijven: deze 'Flinterborg' vormde samen
met het reeds genoemde (zusterschip) 'Itasca' het basisontwerp voor de
nieuwe serie van acht, waar de heer Van Niejenhuis de plannen voor heeft
gemaakt en tot verdere ontwikkeling aanzet toe heeft gegeven.
Het bedrijf bleek erg succesvol, want thans beheert Flinter een vloot van
ca. 39 schepen, bijna allen beginnend met het prefix 'Flinter', waaronder
een tamelijk groot aantal in bezit van voornamelijk kapitein-eigenaren.
Voorts is er thans nog één van twee '7000-tonners' in afbouw. De eerste, de
'Flintermar' vaart onder de naam 'UAL Malabo', omdat het vercharterd is
aan de Universal Africa Lines op lijndiensten tussen Europa, West-Afrika en
Oostkust USA. De 'Flinterland' wordt volgend jaar voorjaar verwacht. De
casco's werden in China gemaakt.
Ancora Shipping is nauw verwant met Flinter. Dit Rotterdams vrachtkantoor
werd in 1997 opgericht en in 1999 onderdeel van de Flinter Groep.
De Flinter Groep heeft vestigingen te Groningen, Antwerpen en Sint-
Petersburg. In 2005 opende zij twee nieuwe kantoren te Tasjkent
(Oezbekistan) en Kuala Lumpur (Maleisië).
A.R. Koppejan (1953) is zeevarende en maritiem publicist. Van zijn hand
verscheen o.m. 'Sturen en turen. De laatste beurtschippers van Zeeland'
(Vlissingen 2002).
Met dank aan: kapitein R. de Wit kapiteinse S. Schalken, Middelburg; echtpaar kapitein M. de
Graaff-Grootjans, Middelburg; scheepsmakelaar J.J. Geluk, Middelburg, Hans Schwartz, Zeeuws
Archief, Wilto Eekhof, medew. De Blauwe Wimpel.