Aflevering 155 voorjaar 2007 vijftal nog te Nederland afgebouwd, de laatste drie zijn helemaal te Gdansk (Polen) op de Mapro werf (Marine Projects Ltd.) afgebouwd. Vaar ge bied De 'Flinterbrise' is samen met de 'Flinterbaltica' en 'Flinterborg' via Ancora voor een langdurig 'timecharter' verhuurd aan het Finse Bedrijf UPM. De schepen vervoeren voornamelijk hout en houtproducten van en naar het 'continent'. De 'Flinterboreas' is via Ancora op de 'vrije markt' geplaatst en heeft een groter vaargebied. Bij de voorbereiding van dit verhaal sprak ik kapitein Richard nog en hij verklaarde mij dat inderdaad de 'Flinterboreas' op een soort 'vrije vaart' zit voor Ancora en thans veel hout op diverse havens in Frankrijk vaart. De Flinter Groep De Flinter Groep omvat Flinter Management en Ancora Shipping. (Wijlen) gepensioneerd Wagenborg directeur Jan van Niejenhuis richtte in 1990 Flinter Management op, met één kustvaarder van 3000 ton, de 'Flinterborg'. Een detail dat niet onvermeld mag blijven: deze 'Flinterborg' vormde samen met het reeds genoemde (zusterschip) 'Itasca' het basisontwerp voor de nieuwe serie van acht, waar de heer Van Niejenhuis de plannen voor heeft gemaakt en tot verdere ontwikkeling aanzet toe heeft gegeven. Het bedrijf bleek erg succesvol, want thans beheert Flinter een vloot van ca. 39 schepen, bijna allen beginnend met het prefix 'Flinter', waaronder een tamelijk groot aantal in bezit van voornamelijk kapitein-eigenaren. Voorts is er thans nog één van twee '7000-tonners' in afbouw. De eerste, de 'Flintermar' vaart onder de naam 'UAL Malabo', omdat het vercharterd is aan de Universal Africa Lines op lijndiensten tussen Europa, West-Afrika en Oostkust USA. De 'Flinterland' wordt volgend jaar voorjaar verwacht. De casco's werden in China gemaakt. Ancora Shipping is nauw verwant met Flinter. Dit Rotterdams vrachtkantoor werd in 1997 opgericht en in 1999 onderdeel van de Flinter Groep. De Flinter Groep heeft vestigingen te Groningen, Antwerpen en Sint- Petersburg. In 2005 opende zij twee nieuwe kantoren te Tasjkent (Oezbekistan) en Kuala Lumpur (Maleisië). A.R. Koppejan (1953) is zeevarende en maritiem publicist. Van zijn hand verscheen o.m. 'Sturen en turen. De laatste beurtschippers van Zeeland' (Vlissingen 2002). Met dank aan: kapitein R. de Wit kapiteinse S. Schalken, Middelburg; echtpaar kapitein M. de Graaff-Grootjans, Middelburg; scheepsmakelaar J.J. Geluk, Middelburg, Hans Schwartz, Zeeuws Archief, Wilto Eekhof, medew. De Blauwe Wimpel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2007 | | pagina 45