Het vrome leven van de boekhouder van de W1C: Pieter Morilyon Aflevering 164 zomer 2009 Steef Post De Zeeuwse bibliotheek in Middelburg huisvestte in 2008 de dubbeltentoonstelling 'Zichtbaar geloven'. In het souterrain van het gebouw werden zeven gezinnen uit de Gereformeerde gezindte gepresenteerd, die zich anno 2008 verbonden voelden met de vroomheid van de Nadere Reformatie. Het andere deel van de dubbeltentoonstelling ging over de beweging van de Nadere Reformatie in de 17de en 18de eeuw. De Nadere Reformatie was een vroomheidsbeweging binnen de Hervormde, of liever, de Nederduits Gereformeerde Kerk. Er lopen onmiskenbaar lijnen van de middeleeuwse katholieke devotie, zoals die van Bernardus van Clairveaux, naar dit gereformeerde verlangen van intense godsvrucht. De ambitie van de Nadere Reformatoren, of de oudvaders, zoals ze ook worden genoemd, ging aanvankelijk overigens verder dan vroomheid in het persoonlijk leven, beroep en gezin. In de zeventiende eeuw wilde men doelbewust kerk en staat reformeren. Een mooi voorbeeld daarvan is het boek Noodwendigh vertoogh van Willem Teellinck, dat in een van de vitrines opengeslagen lag. Willem Teellinck was in 1613 predikant geworden in Middelburg. In dit vuistdikke boek beschreef hij een uitgewerkt programma voor een nadere reformatie van het christelijke leven. Teellinck droeg het boek op aan alle politieke, kerkelijke en maatschappelijke overheden van zijn tijd. Hij achtte het nu de hoogste tijd om na de reformatie van de leer, in de tijd van Luther en Calvijn, over te gaan tot een reformatie van het leven. Toen Pieter Morilyon in Middelburg werd geboren, op 11 september 1704, was Teellinck allang overleden. En het ideaal van een nationale reformatie van de zeden, was zo goed als gedoofd. Natuurlijk gingen de Middelburgse predikanten nog ieder jaar bij de magistraat klagen over de kermis, maar deze actie moet eerder gelabeld worden als het afgeven van een vrome wens, dan als krachtig sturen op beleidsverandering. In het leven van Pieter Morilyon 1704-1783) vind je nauwelijks signalen van een streven naar publieke en kerkelijke reformatie. Zo zou men zich er anno 2008 over kunnen verwonderen, dat Pieter Moriloyon, die zoals zal blijken toch een nauw geweten had, probleemloos wilde werken bij de West-Indische Compagnie, ter kamer Zeeland. Hij zag het zelfs als Gods bijzondere leiding dat hij daar de baan van opperboekhouder en kassier aangeboden kreeg. In die functie zal hij evenwel de winsten en verliezen hebben ingeschreven die behaald werden met de slavenhandel. Nu was slavenhandel in die dagen natuurlijk breed geaccepteerd, maar toch. Zijn zeer gewaardeerde pastor Bernardus Smijtegelt, die veertig jaar de gemeente van Middelburg diende, was er tegen. In een van de vitrines van de tentoonstelling lag zijn catechismusverklaring open op de pagina, waarop hij het stelen van mensen, zoals hij de slavenhandel noemde, veroordeelde. Hoe het zij, de tekst van de dagboeken van Pieter Morilyon, (RA Zeeland, Particulier Archief Steenbakker Morilyon Loijsen, toegang 621), geeft ons

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 18