Aflevering 164 zomer 2009
te mogen leven. Ik voelde dat al mijn banden op dat ogenblik verbroken
werden. Het was of ik alleen met God in de kerk was en ik was met Hem in
de onuitsprekelijkste onderhandelingen over mijn eeuwig heil. (29)
Zijn christen-zijn bepaalde heel zijn leven. Zo richtte hij de dag in rondom
meditatie, bijbellezen en gebed. Het dagprogramma zag er als volgt uit:
Na ons ontwaken ga ik in naar mijn eenzaamheid. Dat doet ook mijn geliefde
echtgenote. Dan leggen we ons in gebed en smeking voor de Heere neer om
Zijn majesteit te danken voor zijn genadige bewaring van mij en de mijnen.
Ik geef mij vervolgens aan de Heere over met ootmoedige smeking dat Hij
die ganse dag met mij zal zijn en de nodige raad, leiding, ondersteuning en
bewaring wil geven. Vervolgens lees ik enige hoofdstukken uit de Schrift. Ik
overdenk het gelezene en besluit mijn morgengodsdienst met het zingen van
een vers uit de berijmde psalmen.
Zodra mijn vrouw ook uit haar eenzaamheid komt, voegen wij het gehele
huisgezin bijeen. Dan zoek ik met hen het aangezicht des Heeren. En ik breid
de noden van ieder van hen, voor zover die mij bekend zijn, voor de Heere
uit.
Daarna worden tenminste twee of drie hoofdstukken van de bijbel gelezen en
met het zingen van twee psalmverzen wordt het besloten. Ieder keert zich na
het genomen morgenontbijt tot zijn bezigheid.
's Middags leest mijn huisvrouw een a twee kapittelen na het eten en
daarna zingen wij samen tot onze blijdschap en verkwikking een lied
uit de godvruchtige liederen van Lodenstein. Als we dan niet naar de
godsdienstoefening gaan die in de week gehouden wordt, en als we ook
niet een of ander gezelschap geven of ontvangen, dan is het de gewoonte
dat mijn huisvrouw na het drinken van een kopje thee in het een of ander
godvruchtig boek komt te lezen, waarbij de werken van vader Brakel,
Smijtegelt of Van der Kemp bijzonder van dienst zijn. We spreken samen
daarover, naar de tijdsomstandigheden, tot zeven uur. Dan begeeft ieder
van ons zich in zijn eenzaamheid om zijn verborgen godsdienstplichten met
bidden, lezen, overdenken, zelfbeproeving en psalmgezang te beoefenen tot
acht uur. Dan gebruiken wij het avondmaal. Daarna wordt opnieuw gelezen.
Na het uitstorten van een smeekgebed scheiden wij van elkaar. Na ons op
onze kamer nogmaals aan de Heere opgedragen te hebben en om Zijn zegen
gesmeekt te hebben, leggen wij ons ter ruste.
Deze dagindeling was voor Morilyon zeer belangrijk. In 1736 was de gevel
van zijn huis, De Gouden Druyftak, Lange Giststraat, nu Damplein 21, als
gevolg van zware stormen ernstig beschadigd. De ambachtslieden zeiden
hem dat het grootste gedeelte van de gevel, die met zware arduinen stenen
bezet was, in bouwvallige staat verkeerde en vernieuwd diende te worden.
Morilyon werd er om twee redenen ziek van.
Hij vreesde ten eerste dat de werkzaamheden zijn ritme waarin hij de
eenzaamheid zocht, zouden doorbreken. Ten tweede was hij bang dat
vromen de vernieuwing van zijn gevel zouden zien als een vorm van
wereldsgezindheid.
Immers de hoogmoed blinkt in Middelburg uit door het optuigen van prachtige
gevels, die men vanwege de tanende handel niet eens kan betalen. Merk het