Aflevering 164 zomer 2009 te mogen leven. Ik voelde dat al mijn banden op dat ogenblik verbroken werden. Het was of ik alleen met God in de kerk was en ik was met Hem in de onuitsprekelijkste onderhandelingen over mijn eeuwig heil. (29) Zijn christen-zijn bepaalde heel zijn leven. Zo richtte hij de dag in rondom meditatie, bijbellezen en gebed. Het dagprogramma zag er als volgt uit: Na ons ontwaken ga ik in naar mijn eenzaamheid. Dat doet ook mijn geliefde echtgenote. Dan leggen we ons in gebed en smeking voor de Heere neer om Zijn majesteit te danken voor zijn genadige bewaring van mij en de mijnen. Ik geef mij vervolgens aan de Heere over met ootmoedige smeking dat Hij die ganse dag met mij zal zijn en de nodige raad, leiding, ondersteuning en bewaring wil geven. Vervolgens lees ik enige hoofdstukken uit de Schrift. Ik overdenk het gelezene en besluit mijn morgengodsdienst met het zingen van een vers uit de berijmde psalmen. Zodra mijn vrouw ook uit haar eenzaamheid komt, voegen wij het gehele huisgezin bijeen. Dan zoek ik met hen het aangezicht des Heeren. En ik breid de noden van ieder van hen, voor zover die mij bekend zijn, voor de Heere uit. Daarna worden tenminste twee of drie hoofdstukken van de bijbel gelezen en met het zingen van twee psalmverzen wordt het besloten. Ieder keert zich na het genomen morgenontbijt tot zijn bezigheid. 's Middags leest mijn huisvrouw een a twee kapittelen na het eten en daarna zingen wij samen tot onze blijdschap en verkwikking een lied uit de godvruchtige liederen van Lodenstein. Als we dan niet naar de godsdienstoefening gaan die in de week gehouden wordt, en als we ook niet een of ander gezelschap geven of ontvangen, dan is het de gewoonte dat mijn huisvrouw na het drinken van een kopje thee in het een of ander godvruchtig boek komt te lezen, waarbij de werken van vader Brakel, Smijtegelt of Van der Kemp bijzonder van dienst zijn. We spreken samen daarover, naar de tijdsomstandigheden, tot zeven uur. Dan begeeft ieder van ons zich in zijn eenzaamheid om zijn verborgen godsdienstplichten met bidden, lezen, overdenken, zelfbeproeving en psalmgezang te beoefenen tot acht uur. Dan gebruiken wij het avondmaal. Daarna wordt opnieuw gelezen. Na het uitstorten van een smeekgebed scheiden wij van elkaar. Na ons op onze kamer nogmaals aan de Heere opgedragen te hebben en om Zijn zegen gesmeekt te hebben, leggen wij ons ter ruste. Deze dagindeling was voor Morilyon zeer belangrijk. In 1736 was de gevel van zijn huis, De Gouden Druyftak, Lange Giststraat, nu Damplein 21, als gevolg van zware stormen ernstig beschadigd. De ambachtslieden zeiden hem dat het grootste gedeelte van de gevel, die met zware arduinen stenen bezet was, in bouwvallige staat verkeerde en vernieuwd diende te worden. Morilyon werd er om twee redenen ziek van. Hij vreesde ten eerste dat de werkzaamheden zijn ritme waarin hij de eenzaamheid zocht, zouden doorbreken. Ten tweede was hij bang dat vromen de vernieuwing van zijn gevel zouden zien als een vorm van wereldsgezindheid. Immers de hoogmoed blinkt in Middelburg uit door het optuigen van prachtige gevels, die men vanwege de tanende handel niet eens kan betalen. Merk het

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 23