30 Aflevering 164 zomer 2009 katholieke kinderen thuisgehouden, er bestonden kleine katholieke 'bijschooltjes', of de kinderen gingen naar de openbare school. Zo ook in Zeeland, waar bij katholieke weeshuizen kleine schooltjes werden gehouden. Rond 1825 waren die echter allemaal verdwenen.23 In de grensgebieden van Zeeuws-Vlaanderen gingen katholieke kinderen vaak over de grens naar school om katholiek onderwijs te krijgen.24 Van agitatie tegen het openbaar onderwijs, zoals die verder naar het noorden van het land wel voorkwam, was in Zeeland tot halverwege de eeuw niets te merken.25 Pas in 1854 werd de eerste katholieke school opgericht in 's-Heerenhoek, en in 1859 een jongensschool in Vlissingen.26 Ook hier werden conflicten zoveel mogelijk vermeden. Toen de pastoor van Eede (Zeeuws-Vlaanderen) in 1816 protesteerde tegen de nieuwe schoolboekjes, stelde de inspecteur eenvoudig vast dat zij voldeden aan de wettelijke eisen van neutraliteit, en daarmee was de kous af. En toen de aartspriester van Holland en Zeeland in 1844 een klacht indiende bij Gedeputeerde Staten over het onderwijs in bijbelse geschiedenis en zedekunde op de Zeeuwse scholen, werd deze klacht na onderzoek van de inspecteurs ongegrond verklaard - waarmee opnieuw de zaak was afgedaan.27 Pas onder Willem 11 groeide het verzet tegen de openbare school, maar in de eerste plaats onder de protestanten: de Afscheiding van 1834 en de groei van de Gereformeerden leidde allereerst onder hen tot onvrede met het vrijzinnig-neutrale onderwijs. De katholieken volgden snel, maar niet en masse. In 1835 werd in Amsterdam de eerste katholieke armenschool gesticht, uiteraard op kosten van de ouders, elders volgden mondjesmaat ook katholieke scholen. Het feit dat koning Willem II direct na zijn aantreden de kloosterbesluiten had opgeheven maakte echter veel mogelijk. Met name zustercongregaties leverden goedkope krachten voor het katholiek bijzonder onderwijs. Dat in 1842 protestantse en katholieke geestelijken het recht kregen om één uur per week godsdienstonderwijs op openbare scholen te geven, zou je dan ook kunnen opvatten als een poging het openbaar onderwijs te redden van de opkomende verzuiling. Katholiek lager onderwijs: Sint Vincentiusschool, Den Haag, 1894 (foto KDC/KLiB

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 32