Aflevering 164 zomer 2009 2. Joodse identiteiten Bij het lezen van literatuur over het jodendom komt onmiddellijk de vraag op naar een definitie: wat is het jodendom eigenlijk (Evers 1999: 15)? De halacha, het geheel van joodse leefregels, geeft een definitie van 'wie jood is': jood of jodin is iemand die uit een joodse moeder is geboren of met rabbinale toestemming jood is geworden (Evers 2003: 15). Uit de literatuur en verschillende levensverhalen (bijv. Abram 1994) blijkt dat 'joods zijn' echter moeilijker te definiëren is en dat men joodse identiteit op verschillende manieren in kan vullen. 2.1 Een modern joods identiteitsverhaal Er is een, zoals Hyman (2002: 153) het noemt, 'master narrative of modern Jewish identity'. Kort samengevat wordt het gedefinieerd als een consequentie van de Verlichting en emancipatie en vooral gekaderd in termen van verlies. Joden in de moderne wereld kregen vele sociale mogelijkheden, maar de seculiere opleidingen en sociale mobiliteit die ter beschikking kwamen werden begeleid door een serie van veranderingen, zoals het verlies van macht en het opgeven van traditionele culturele vormen. Volgens het verhaal verloren de joden in de moderne periode hun culturele autonomie, wat een uitdaging vormde voor hun traditionele geloof. Dit veranderingsproces werd vergezeld door een afname van religieuze praktijk, gemeten via publiek gedrag zoals synagoge-opkomst en een afnemende autoriteit van religieuze leiders. Joden construeerden een modern 'zelf' in overeenstemming met de sociale normen en waarden van de grotere christelijke maatschappij. Joods-zijn betekende niet langer horen tot een groep die door religie werd gedefinieerd, maar joods-zijn werd een etnische kwestie, waarbij men eventueel individueel kon kiezen daar ook een religieuze invulling aan te geven. Het is in die situatie dat het begrip joodse identiteit ontstond (Webber 1994: 77). 2.2 Een dynamische kijk Het punt is dat er nieuwe onderscheidingen en identiteiten ontstaan bij wijzigende omstandigheden en een veranderende context (Webber 1994: 75). Het is dan ook nog niemand gelukt een algemeen aanvaardbare omschrijving te geven van wat 'joden' zijn. Is het een volk, een natie, een etnische groep, een religie of een lotsgemeenschap? Het is het allemaal niet en het is het allemaal wel, een voor de ratio onbegrijpelijke verstrengeling van al deze categorieën (Van der Goot Smelik 1986: 79). Vandaar de behoefte aan een raamwerk om te verklaren, of in ieder geval te bevatten, wat de rol is van deze verschillende elementen in de samenstelling van joodse identiteiten op dit moment. 3. Joodse identiteit in Nederland; vijf ervaringsgebieden Het in deze studie gehanteerde dynamische identiteitsmodel gaat er van uit dat mensen gebruik maken van narratieven (verhalen) en etiketten. Dat wijst op het belang van verhalen in de identiteitsbeleving. Er wordt in onze samenleving een grote nadruk gelegd op schriftelijke tradities. Volgens Ido Abram (1986: 80) is het maar de vraag of schriftelijke tradities belangrijker zijn dan mondelinge. Abram (1986) presenteert de joodse traditie als een vorm van permanent leren. Hij stelt dat leven gelijk staat aan leren (Abram 1986: 42). Het belangrijkste dat een mens leert, de kennis die voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 36