Aflevering 164 zomer 2009 hem of haar het meest van belang is, verwerft hij of zij door persoonlijke ervaringen die in het leven worden opgedaan, maar ook door na te denken en antwoorden op vragen te zoeken. Of zoals een van de deelnemers stelt: Mensen moeten naar hun roots kijken. Mensen spreken alleen over teksten en weet ik niet allemaal. Maar niet meer over het leven. Ruth, 54 3.1 Ervaringsgebied 1: de Nederlandse cultuur Regelmatig verschijnen er boeken met beschrijvingen van het joodse leven in stadjes en dorpen van de mediene (provincie). Meestal gaan deze over de specifieke joodse aspecten van een gemeenschap, wordt de nadruk vooral gelegd op de vroegste geschiedenis daarvan en blijven veel recentere interessante ontwikkelingen onbesproken (Brasz 1984: 9). Ook over Zeeland is bekend wanneer de eerste joden zich er vestigden, wanneer er joodse begraafplaatsen kwamen en wanneer de synagogen werden ingewijd. Op zich zijn dit interessante gegevens die ook hier niet ontbreken, maar over de plaats die de joodse minderheid innam in de niet-joodse meerderheid is weinig bekend. Op basis van deze gegevens zou volgens Brasz (1984: 9) een onjuist beeld kunnen ontstaan van joodse gemeenten in de mediene. Een beeld van een geheel apart staand groepje mensen vrijwel zonder banden met de omringende niet-joodse wereld. Het raadplegen van verschillende bronnen over de geschiedenis van de joden van Zeeland, zoals Blom (1987) heeft gedaan, wijst ook in Zeeland niet in de richting van een passieve geschiedenis, maar op een weg vol actieve historie. Daarom hier een kort historisch verslag over de situatie in Nederland en de situatie van de joden in Zeeland. De herbouw van de synagoge, die aanleiding heeft gegeven tot een intensivering van het joodse leven in Zeeland, kan immers niet los van deze specifieke geschiedenis en de algemene geschiedenis van joden in Nederland worden gezien. De positie van joden in Nederland en Zeeland Het jaar 1492 is in de joodse geschiedenis een belangrijk jaartal. In dat jaar werden de joden uit Spanje verdreven. Ook het jaar 1517 is voor de joodse geschiedenis niet onbelangrijk gebleken (Smelik 2004: 221). In dat jaar publiceerde Maarten Luther zijn vijfennegentig stellingen en zette daarmee een beweging in gang die als de Hervorming bekend staat. Deze Hervorming leidde in de Nederlanden tot een confrontatie met de rooms-katholieke kerk. Vooral in Vlaanderen sloeg de Hervorming aan. Zeer beslissend was de val van Antwerpen in 1585, een bolwerk van de Reformatie (Smelik 2004: 223). De uittocht van twintigduizend tegenstanders van het Spaanse bewind, die liever de stad verlieten dan weer rooms-katholiek te worden, ging richting het Noorden. Uitgerekend in deze periode had een aantal maranen, joden die door de inquisitie in Spanje en Portugal gedwongen waren christen te worden, zich in de Nederlanden gevestigd. Deze tot het rooms-katholicisme bekeerde joden kwamen in een aparte situatie. Ze stonden niet onsympathiek tegenover de Hervorming, maar in de ogen van de geuzen waren de maranen én Spanjaard én rooms-katholiek. Zo werden de eerste maranen die zich in Middelburg vestigden, vol wantrouwen bekeken door de bevolking die

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 37