Aflevering 164 zomer 2009 De taak van de Stichting is in de eerste plaats het onderhouden van het gebouw. De stichting is eigenaar en beheerder van de synagoge. De joodse gemeenschap gebruikt het gebouw voor de erediensten. De stichting is juridisch eigenaar en de Joodse Gemeente heeft weer een tehuis. De stichting tracht dus de joodse traditie cultureel op de kaart te zetten, om het zo maar te zeggen. Wij geven een culturele invulling Aad Vos, 69 In het zicht van de herbouw van de synagoge werd in 1987 de sociaal- culturele organisatie Simcha opgericht, die toen als doel had de joden van Zeeland bijeen te brengen. Simcha is een initiatief van de Stichting Joods Maatschappelijk Werk. Door de activiteiten van Simcha zijn alle joden die in Zeeland wonen met elkaar in contact gebracht. Waar er eerst sprake was van een kleine groep uit voornamelijk Walcheren, kwam er zo bijvoorbeeld ook een groep in Zeeuws-Vlaanderen bijeen. Op 29 november 1994, vijftig jaar na de verwoesting, werd de herbouwde synagoge ingewijd. Uiteindelijk is de Joodse Gemeente Zeeland een gemeente geworden voor alle joden in Zeeland. Er is joodse les voor volwassenen en ook aan een tiental kinderen wordt joodse les gegeven. De joodse gemeente is zich er van bewust dat zij deel uitmaakt van de Zeeuwse samenleving. In dat kader worden cursussen georganiseerd die het belangstellenden mogelijk maakt vertrouwd te raken met een aantal aspecten van het joodse leven (Jaarverslag Joodse Gemeente Zeeland 2005). Deze cursussen zijn ondergebracht in het Zeeuws Joods Studiehuis. De gemeente probeert daarnaast ook via interviews en andere publicaties aandacht te vragen voor het joodse leven in Zeeland. 4. Ervaringsgebied 2: Joodse cultuur, religie en traditie Naast alle genoemde activiteiten worden er nu wekelijks diensten in de synagoge gehouden. Het joodse jaar heeft een vaste cyclus. Voor de leden van de gemeente vormt deze cyclus op verschillende manieren weer mede hun leven. De activiteiten van de gemeente vormen een kader dat vorm geeft aan hun joodse identiteit. Toen de synagoge in november 1994 klaar was, werd er een joods inwijdingsfeest gehouden. Voor velen een emotionele gebeurtenis. De bouw van de synagoge was gerealiseerd en er werden joodse feestdagen gevierd. Iedereen zat stil, ook genietend van wat gebeurde. Maar niemand had een idee wat we aan het doen waren. Er stond daar een meneer in het midden en die stond de gebeden te zingen, maar jaHoe en wat? De mensen hadden tranen in hun ogen, zeker de oudere mensen, omdat er op die plek weer gebeden werden gezegd. Luuc, 45, in Stemmen uit de sjoel (2006), pag. 58. Wat men moest doen wist men niet, maar dat men er iets mee wilde werd op een gegeven moment duidelijk, ledereen kreeg een rol. Dingen moesten praktisch geregeld worden. Iedereen werd heel belangrijk. Er zijn nu wekelijkse diensten. Dergelijke religieuze diensten volgen idealiter een vast script, dat voornamelijk bestaat uit gebeden en uitgebreid lezen uit de Tora. Een enkele keer is een rabbijn aanwezig die

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 42