Aflevering 164 zomer 2009 een gebrek aan kennis met betrekking tot het religieuze en traditionele jodendom, er waren tevens veel 'nieuwkomers' in het jodendom. Mensen die pas laat in hun leven ontdekten dat ze joods waren. Al deze mensen werden, ook dankzij het werk van het Simcha project, met elkaar in contact gebracht. De Joodse Gemeente zou een gemeente naar orthodox model worden. Dit omdat iedereen, ook de orthodoxen, zich hier thuis zouden voelen. Feit was echter dat er slechts weinig 'orthodoxen' in Zeeland leefden en dat de grote meerderheid diverse achtergronden had. De gemeente werd steeds meer een gemeente vóór, maar ook dóór joden. Daarin moet geleerd worden en onderling gediscussieerd. En tevens moeten er keuzes worden gemaakt. Ja, iedereen heeft een nieuwe keuze moeten maken. Iedereen. De hele gemeenschap. Wil ik hier nog bij horen? Wil ik er voor gaan. Want iedereen bleek te kiezen en wilde erbij horen, wilde deel van de gemeente uit maken. Maar waardoor iedereen z'n wortels zo ver in de grond heeft moeten zetten dat het een stevig fundament begint te worden. Luuc, 45 In een diverse gemeente als die van Zeeland levert het label orthodox soms dilemma's op. Mensen die joods zijn volgens de definitie kunnen zonder meer lid worden van de gemeente. Kennis van het jodendom of een joodse levenswijze zijn geen voorwaarden. Veel leden van de gemeente zijn gemengd gehuwd en zo kan het voorkomen dat mensen die formeel niet- joods zijn en donateur veel 'joodser' leven of meer kennis hebben van de joodse tradities dan de daadwerkelijke leden: We hebben hier een orthodoxe man. En dat is heel gek want hij is getrouwd met een niet-joodse vrouw. Maar ze hebben wel een koosjer huishouden en hij heeft een belangrijk aandeel aan de diensten in de synagoge. Eigenlijk een beetje vreemd. Omdat zij niet joods is. Ze doet alles wat een joodse vrouwveel en veel meer dan ik doe bijvoorbeeld Eva, 66 Keuzes moeten bovendien steeds opnieuw worden gemaakt en keuzes stellen ook grenzen. Zoals uit voorgaande citaten blijkt wordt daarbij vaak verwezen naar de traditie. 4.2 Traditie De traditie biedt de ervaringen aan, maar het is ook belangrijk deze te toetsen aan de eigen levenssituatie en te onderzoeken op hun leefbaarheid. Maar dat is niet iets wat zich in volstrekte afzondering voltrekt. Het individu maakt ook deel uit van een gemeente en gemeenschap waarmee hij of zij zich verbonden kan voelen. Het gaat om de geleefde ervaring. Het samen leren stelt sommigen in staat hun joods zijn als het ware te ontdekken en het biedt anderen de mogelijkheid hun kennis en ervaring over te geven en zo de tradities voort te zetten. Er zit een pionierselement in. Het opbouwwerk. De kennis van het jodendom er weer inbrengen. Het bewust zijn van tradities. Dat doe je ook via

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 44