Aflevering 164 zomer 2009
een gebrek aan kennis met betrekking tot het religieuze en traditionele
jodendom, er waren tevens veel 'nieuwkomers' in het jodendom. Mensen
die pas laat in hun leven ontdekten dat ze joods waren. Al deze mensen
werden, ook dankzij het werk van het Simcha project, met elkaar in contact
gebracht. De Joodse Gemeente zou een gemeente naar orthodox model
worden. Dit omdat iedereen, ook de orthodoxen, zich hier thuis zouden
voelen. Feit was echter dat er slechts weinig 'orthodoxen' in Zeeland
leefden en dat de grote meerderheid diverse achtergronden had.
De gemeente werd steeds meer een gemeente vóór, maar ook dóór joden.
Daarin moet geleerd worden en onderling gediscussieerd. En tevens
moeten er keuzes worden gemaakt.
Ja, iedereen heeft een nieuwe keuze moeten maken. Iedereen. De hele
gemeenschap. Wil ik hier nog bij horen? Wil ik er voor gaan. Want iedereen
bleek te kiezen en wilde erbij horen, wilde deel van de gemeente uit maken.
Maar waardoor iedereen z'n wortels zo ver in de grond heeft moeten zetten
dat het een stevig fundament begint te worden.
Luuc, 45
In een diverse gemeente als die van Zeeland levert het label orthodox
soms dilemma's op. Mensen die joods zijn volgens de definitie kunnen
zonder meer lid worden van de gemeente. Kennis van het jodendom of een
joodse levenswijze zijn geen voorwaarden. Veel leden van de gemeente zijn
gemengd gehuwd en zo kan het voorkomen dat mensen die formeel niet-
joods zijn en donateur veel 'joodser' leven of meer kennis hebben van de
joodse tradities dan de daadwerkelijke leden:
We hebben hier een orthodoxe man. En dat is heel gek want hij is getrouwd
met een niet-joodse vrouw. Maar ze hebben wel een koosjer huishouden en
hij heeft een belangrijk aandeel aan de diensten in de synagoge. Eigenlijk
een beetje vreemd. Omdat zij niet joods is. Ze doet alles wat een joodse
vrouwveel en veel meer dan ik doe bijvoorbeeld
Eva, 66
Keuzes moeten bovendien steeds opnieuw worden gemaakt en keuzes
stellen ook grenzen. Zoals uit voorgaande citaten blijkt wordt daarbij vaak
verwezen naar de traditie.
4.2 Traditie
De traditie biedt de ervaringen aan, maar het is ook belangrijk deze te
toetsen aan de eigen levenssituatie en te onderzoeken op hun leefbaarheid.
Maar dat is niet iets wat zich in volstrekte afzondering voltrekt. Het
individu maakt ook deel uit van een gemeente en gemeenschap waarmee
hij of zij zich verbonden kan voelen. Het gaat om de geleefde ervaring.
Het samen leren stelt sommigen in staat hun joods zijn als het ware te
ontdekken en het biedt anderen de mogelijkheid hun kennis en ervaring
over te geven en zo de tradities voort te zetten.
Er zit een pionierselement in. Het opbouwwerk. De kennis van het jodendom
er weer inbrengen. Het bewust zijn van tradities. Dat doe je ook via