Aflevering 164 zomer 2009 aangehaalde voordeel. Immers opnieuw was er door een gebrek aan kennis en ervaring de noodzaak zich diepgaand in het jodendom te verdiepen om die kennis zich alsnog eigen te maken, zowel individueel als op groepsniveau. De joden van Zeeland zijn voor het grootste deel compleet geïntegreerd in de grotere maatschappij. Voor buitenstaanders is de gemeenschap slechts zichtbaar via institutionele instellingen, zoals de Stichting Synagoge Middelburg en natuurlijk de Joodse Gemeente Zeeland zelf. Centraal hierin is de rol van de synagoge. Na de herbouw van de synagoge is er een scala aan mogelijkheden bij gekomen. Niet voor niets benadrukt de gemeente de synagoge als een huis van samenkomst. De synagoge is sinds de restauratie weer een thuis voor de leden van de Joodse Gemeente Zeeland. Een 'huis van samenkomst' waar verschillende meningen en invullingen van het jodendom samenkomen. Een plaats waar ze zich joods kunnen voelen. Wat joodse identiteit ook mag zijn, in de Zeeuwse context lijkt het voor velen te maken te hebben met wat er gebeurt in en rondom de synagoge. Bibliografie Abram, Ido, 1986: Joodse traditie als permanent leren. Kampen (oorspr. diss. Universiteit van Amsterdam, 1980); id., 1993: Joodse identiteit. Over identiteit en imago als beelden en over joodse identiteit als culturele identiteit. Kampen; id., 2005: Joodse identiteit. Lelystad. Abram, Loeki, 1994: Een ingebouwde sjofar: gesprekken met zestien Nederlandse joden. Amsterdam. Blom, Derk, 1987: Geschiedenis van joden in Middelburg: in de spiegel van de kerkgeschiedenis. Verhandeling voorgelegd voor het behalen van de graad van Licentiaat aan de Faculteit voor Protestantse Godgeleerdheid te Brussel. Blom, J.C.H., Fuks-Mansveld R.G. Schöffer I. (eds.), 1995: Geschiedenis van de joden in Nederland. Amsterdam. Buckser, Andrew, 1999: 'Keeping Kosher: Eating and social identity among the jews of Denmark'. In: Ethnology, Volume 38, Issue 3, 191-210; 2000: 'Jewish identity and the meaning of community in contemporary Denmark'. In: Ethnic and Racial Studies, Volume 23, Issue 4, 712-734. Brasz, Ineke, 1984: De kille van Kuilenburg. Culemborg. Oorspronkelijk verschenen als doctoraalscriptie, Utrecht 1981. Damme, Jan van, 2006: Stemmen uit de sjoel van Middelburg. Vlissingen. Evers, Lou, 2003: Jodendom voor beginners. Een heldere inleiding. Amsterdam. Gans, Mozes H., 1971: Memorboek: platenatlas van het leven der joden in Nederland van de middeleeuwen tot 1940. Baarn. Goot, van der Yko Smelik, Klaas (eds.), 1986: Joods leven in Nederland. Enkele actuele aspecten. Delft. Heilman, Samuel C., 1995: 'Foreword'. In: Belcove-Shalin, Janet S. (ed.) New World Hasidiem. Ethnographic studies of Hasidic jews in America. Albany, N.Y. Hyman, Paula E., 2002: 'Gender and the Shaping of Modern Jewish Identities'. In: Jewish Social Studies, Volume 8, Issue 2, 153-161. Michman, Jozeph, Beem, Hartog Michman, Dan, 1999: Pinkas. Geschiedenis van de joodse gemeenschap in Nederland. Amsterdam. Pinxten, Rik Verstraete, Ghislain (eds.), 1998: Cultuur en Macht. Over identiteit en conflict in een multiculturele wereld. Antwerpen/Baarn. Smelik, Klaas A.D., 2004: Herleefde Tijd. Een Joodse geschiedenis. Leuven en Voorburg. Sijnke, Peter, 1988: Middelburg. Overzicht in woord en beeld van heden en verleden van de Zeeuwse hoofdstad. Middelburg; id. (ed.), 1994: De sjoel van Zeeland. Een bundel studies, uitgegeven ter gelegenheid van de herinwijding van de Middelburgse synagoge. Vlissingen. Webber, Jonathan (ed.), 1994: Jewish Identities in the New Europe-, Londen: Littman Library of Jewish Civilization.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2009 | | pagina 47