Aflevering 174 winter 2011 9 problematisch omdat we de vondstomstandigheden niet kennen en geen vergelijking kunnen maken met exemplaren uit een gedocumenteerde archeologische opgraving. Voorlopig houden we het op de zestiende eeuw. Bij het zien van dit wellustige drinkgerei is het niet moeilijk zich een Jan Steen-achtige herbergscène voor te stellen waarbij een lolbroek deze fors geschapen drinkbeker vol schuimend bier aan de lippen zette, wat ongetwijfeld vergezeld ging van uitbundig gelach en vunzige taal. Dansende boeren voor een herberg; schilderij van Jan Steen (1653); Toledo Museum of Art (Ohio). Vergelijkbare voorwerpen In de hierboven genoemde Duitse publicatie Schatze aus Raerener Erde staan twee vergelijkbare bekers afgebeeld. Beide 'Scherzgefasse' zijn van steengoed en voorzien van zoutglazuur. De ene is tamelijk eenvoudig en heeft als enige versiering onder de mondrand een fries met de voorstelling van twee gevleugelde draken die uit een fontein drinken. De andere is heel wat explicieter qua voorstelling en torst op het cilindrische deel een met de hand geboetseerde naakte behaarde mannenfiguur, de voeten stevig geplant op de 'testikels'. In de linkerhand houdt hij een pistool dat rust op de linkerschouder, terwijl hij met zijn rechterhand masturbeert. Dit is een welhaast pornografische toevoeging die ver boven de toespelingen van algemeen bekend fallisch vaatwerk uitgaat. Waarschijnlijk gaat het hierbij om de figuur van de 'wildeman', een antropomorf wezen uit het volksgeloof vanaf de vroege middeleeuwen tot de nieuwe tijd. De wildeman werd voorgesteld als een sterk behaarde, naakte en met reuzenkracht bedeelde oermens. Gewone mensen konden de wildemannen aan zich onderwerpen als het ze lukte hun enorme lichaamskracht uit te schakelen met behulp van bijvoorbeeld alcohol, toverkracht of seksuele verleiding. De wildeman duikt op in de literatuur, de heraldiek, de kunsten en de numismatiek. Deze

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 11