in Ouddorp ontmoet heeft en die voorzitter is van de oudheidkamer in
Pretoria, uitvoerig en op poëtische wijze op het feit van de bijzondere
band tussen het geslacht Pretorius en de Ouddorpse kerkklok. Omdat deze
gegevens in Zuid-Afrika gepubliceerd worden, raakt het verhaal over de klok
van Ouddorp daar wijd verbreid.
Den Eerzamen vermeldt in zijn boek ook de tekst die op de klok staat.
Enkele woorden ervan heeft hij archaïsch gespeld: 'gemaeckt' en 'geraeckt'.
Op de huidige klok staat in het rijmpje 'gemaakt' en 'geraakt'. Zou Eijsbouts
de spelling gemoderniseerd hebben? Of heeft Den Eerzamen die niet juist
overgenomen?
De waarde van de klok
Al met al moet geconcludeerd worden dat de huidige klok een product
is van de firma Eijsbouts en dateert van het jaar 1954. Op 8 januari
1989 schrijft de heer H. J. van Nieuwenhoven, adviseur voor behoud en
conservering van onder andere geschiedkundige klokken en speelklokken
van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, als hem gevraagd wordt
wat het huidige historische belang en de waarde is van de bestaande
Ouddorpse kerkklok: 'De klok heeft een zekere historische waarde, gelet
op het jaartal en de klokkengieter. De klokkengietersfamilie Burgerhuys
heeft vooral klokken in Zeeland gegoten. De huidige waarde is na hergieting
aanzienlijk minder. Dit is immers de oorspronkelijke klok niet meer.
Vanwege het kopiëren van de opschriften en versieringen is dit echter wel
een historisch document.'8
Aflevering 178 winter 2012
Noten
1. Boers 1843, p. 94 e.v.
2. Unger 1926.
3. Pretorius 1997, 258 e.v.
4. Den Eerzamen z.j., 68-69.
5. Wikipedia, Eijsbouts.
6. Pretorius 1997, 263.
7. Den Eerzamen z.j., 68.
8. Pretorius 1997, 263.
Literatuur
B. Boers, Beschrijving van het eiland Goedereede en Overflakkee, Sommelsdijk 1843.
W. S. Unger, 'Het klokkengietersgeslacht Burgerhuys', Archief Zeeuwsch Genootschap 1926, 19-29.
F. den Eeerzamen, Het eiland Goeree-Overflakkee, Ouddorp z.j.
Francois J. Pretorius, Op 'n Onmeetlikheid: van Eén Eindpunt Na 'n Ander, Z.pl. 1997.