m Aflevering 177 herfst 2012 m Plattegrond van Middelburg door Cornells Goliat, 1657. Kerk. De kerkenraadsverslagen van de Nederduitsch-Hervormde Gemeente te Middelburg, van 1574-1860, die door de historicus F. Nagtglas werden gebundeld, zijn van groot belang voor de reconstructie van de Portugees- Joodse gemeenschap. Nagtglas schrijft.' '14 november 1654 wordt voor het eerst vermeld dat het consistorie had opgemerkt dat verscheidene Jodenfamilies uit diverse streken, zich in Middelburg hadden neergezet en hare vergaderingen hielden10 Het waren uit Brazilië afkomstige kooplieden, die weggetrokken waren nadat Engeland deze kolonie op de Nederlanden had veroverd. Men maakte zich aanvankelijk zorgen om het behoud van het zuivere gereformeerde geloof, maar tenslotte vond men het goed dat de joden, mits niet in groten getale en onder bepaalde condities, in Middelburg bleven wonen. Nagtglas schrijft verder dat de bestuurders deze aanzienlijke en vermogende joden aanvankelijk niet ongenegen schijnen te zijn geweest en hun 4 december 1655 een begraafplaats buiten de Seispoort toestonden, die onder toezicht viel van de Portugese gemeente van Amsterdam. De teraardebestellingen moesten in alle stilte en zonder ceremoniën plaatsvinden. Er zijn op deze begraafplaats 93 Sefardiem begraven, waarvan de meeste afkomstig zijn uit Antwerpen, waar men niet over een eigen begraafplaats beschikte. Naar Sefardisch gebruik liggen de stenen plat. De begraafplaats was tot 1721 in gebruik. Vermeldenswaard is nog dat hier ook de zoon van Menasseh ben Israel begraven ligt. Menasseh heeft Middelburg aangedaan, nadat hij in 1657 in Engeland onderhandelingen had gevoerd om joden weer in dat land toe te laten.11 Zijn zoon die hem begeleidde, stierf in Engeland in september aaci»-..

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2012 | | pagina 10