Brug, bussen en een ongeluk aan het Thoolse veer 14 Aflevering 179 voorjaar 2013 Kees de Koning Het is komend najaar 85 jaar geleden dat Tholen een vaste brugverbinding kreeg over de Eendracht (1928). Daarmee was de bereikbaarheid van het Zeeuwse eiland een heel stuk verbeterd. Eeuwenlang waren pontveren de enige mogelijkheid om van en naar Tholen te komen. Met alle ongemakken van dien, en bovendien was het niet altijd even veilig. Eind 1925 nog verdronken zeven vrouwen toen de bus waarin ze zaten te water raakte. In 1865 pleitte de Kamer van Koophandel in Bergen op Zoom als eerste voor een brug over de Eendracht. De minister wees het verzoek echter van de hand omdat hij het belang te gering achtte. In de jaren erna ging tot twee keer toe een commissie van de gemeente Tholen met het idee aan de slag, en er was ook een particulier initiatief, alles zonder resultaat. Toen de minister eindelijk zover was dat hij het plan voor een brug bij Tholen steunde, trok hij die steun weer in zodra er gepraat ging worden over een lokaalspoor over het eiland. In 1923 besloot de gemeenteraad tot de aanleg van een brug voor een spoorverbinding (er reed al een tram van Antwerpen via Bergen op Zoom naar het Thoolse veer), mits de provincie Zeeland en het Rijk ieder een derde van de kosten zouden dragen. Het Rijk weigerde omdat het een spoorbrug een te beperkte verbinding vond. Drie jaar later nam de gemeenteraad een nieuw besluit. Ze keurde een plan goed om als gemeente zelf een brug te laten bouwen, en er een lening van 400.000 gulden voor af te sluiten. De minister verleende nu wel een concessie. Uiteindelijk ging op 18 juli 1927 de eerste spa de grond in. De bij Kloos in Kinderdijk gebouwde brug werd begin augustus 1928 naar Tholen gevaren en op de intussen door de Zuid-Nederlandsche Beton IJzerbouwmij geplaatste pijlers en hoofden bevestigd. De brug had een overspanning van honderd meter, een boog met het hoogste punt op 13,3 meter en een Het Thoolse veer, vóór de totstandkoming van de brug in 1928.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 16